شرکتی دانش‌بنیان در مشهد موفق به تولید کاشی‌های آنتی‌باکتریال شد.

کاشی‌های آنتی‌باکتریال، کاشی‌هایی سازگار با محیط زیست‌اند که برای استفاده در محیط‌های گرم و حاوی بخار، مثل استخرها، اتاقک‌های جکوزی، حمام و آشپزخانه‌های صنعتی یا منازل و همچنین محیط‌های درمانی و بیمارستان‌‌ها بسیار مناسبند؛ این موضوع که به‌هیچ‌وجه روی سطوح آن‌ها باکتری تشکیل نمی‌شود، مزیتی برای این کاشی‌ها به شمار می‌آید، زیرا هنگام استفاده در محیط‌های گرم و حاوی بخار، مشکلی از نظر تنفس و سلامتی برای افراد به وجود نمی‌آورند.

«بشری قنبری شوهانی» دانش‌آموختۀ مقطع دکترای تخصصی فیزیک از دانشگاه فردوسی مشهد و در حال حاضر، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نوآوران «نانو مقیاس برهان» است که به همراه تیم خود موفق به تولید این نوع محصول به کمک نانو فناوری شده است.

وی در خصوص چگونگی راه اندازی واحد دانش بنیان خود گفت: «ایدۀ اولیۀ ما برای ورود به حوزۀ رشد و نوآوری دانشگاه، تولید «نانو کامپوزیت بر پایۀ اکسید گرافین» بود. هدف از تأسیس شرکت نیز تولید نانوی موادی بود که داخل کشور تولید انبوه ندارند. سعی کردیم به دانشی دست پیدا کنیم که کشور را از واردات این مواد بی‌نیاز کنیم. کاربرد نانوی مواد در صنعت از اهداف دیگرمان بود و برای دستیابی به چنین چشم‌اندازی در واحد تحقیقاتی‌مان از دانش‌آموختگان مقطع ارشد و دکترا در حوزۀ نانوفناوری از دانشگاه‌های معتبر سراسر کشور بهره گرفتیم.»

 

این واحد فناور در حوزۀ تجهیزات پزشکی نیز محصولاتی را به بازار عرضه کرده است. دکتر قنبری در این خصوص به خبرنگار ماهنامه گفت: «خوشبختانه موفق به تولید «نانوپودر و کلوئید نقره» شده‌ایم که این محصول به‌عنوان ماده‌ای که خاصیت آنتی‌باکتری خوبی دارد، در جامعۀ پزشکی و آزمایشگاهی کاملاً شناخته شده است. با استفاده از این نانوماده، پروژه‌ای تولیدی را در حوزۀ تجهیزات پزشکی با همکاری دانشگاه علوم‌پزشکی در دست اجرا داریم که محصول آن به‌زودی روانۀ بازار خواهد شد. به دلیل محرمانگی موضوع، از بیان جزئیات معذورم و به محض صدور مجوزهای لازم برای تولید محصول، اطلاعات کامل آن را منتشر خواهیم کرد.»

دکتر قنبری با وجود تلاش‌هایش در عرصۀ نوآوری معتقد است تاکنون در ایران بستر فعالیت برای شرکت‌های دانش‌بنیان آن‌چنان که باید و شاید فراهم نیست هرچند کهدر مجموع می‌توان گفت در کشور گام‌های خوبی برای فعالیت‌های دانش‌بنیان برداشته شده است، وی می‌گوید: « هنوز ابتدای مسیریم و برای دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان، مسیر طولانی و سختی در پیش داریم. در این زمینه باید برای شرکت‌های دانش‌بنیان راهکارهای قانونی لحاظ و از آن‌ها حمایت‌های بسیار زیادی شود. من در جایگاه مدیرعامل شرکتی دانش‌بنیان می‌توانم واحد تولیدی و تحقیقاتی خودمان را مثال بزنم که به دلیل نوپا بودن و استفاده از سرمایۀ شخصی، تاکنون بدون جذب سرمایه‌‌گذار خارجی و با امکانات بسیار محدود توانسته است موانع و مشکلات را پشت سر بگذارد، اما قطعاً برای سرپا ماندن در این عرصه و توان برای ادامه مسیر، بعد از کمک خداوند متعال، به حمایت‌های مسئولان نیازمندیم.

هرچند نباید از تلاش و پشتکار همکاران خوب و دلسوز شرکت غافل بود که در تمام این مدت با وجود سختی‌ها، خستگی را بر خود حرام کردند و به ادامۀ مسیر چشم داشتند. به همین دلیل، چشم‌انداز بسیار خوبی را برای شرکت و واحد دانش‌بنیان خود تصور می‌کنم، اما همه می‌دانیم که یک دست صدا ندارد. امیدواریم که واحد نوآور و فناورمان بتواند کسب‌وکاری بزرگ را پایه‌ریزی کند و برای جمعیت وسیعی از افراد توانمند و مستعد و جویای کار، کارآفرینی کند.»

دکتر قنبری به شعار امسال و تحقق آن از سوی مسئولان نیز اشاره داشت.

چنانچه دوست دارید تا این گفت و گو را به طور کامل بخوانید به شمارگان بیست ماهنامۀ توسعۀ فناوری‌های نوین پزشکی بخش «دانش در مسیر فناوری» مراجعه کنید.

نوشته‌های مشابه