چند سالی است که به سبب توسعه و پیشرفت کشورمان در علوم پزشکی و تفاوت فاحش هزینه و همچنین کیفیت بالای درمان در ایران نسبت به بسیاری از کشورها باعث ورود گردشگرانی با هدف انجام امور درمانی به کشورمان شده است. بیشترین جمعیت این گردشگران متعلق به کشورهای همسایه و مخصوصا از عراق، افغانستان و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هستند. کشورهایی که بیشترین تبادلات تجاری را نیز با ما دارند. جدای از پروسه درمان، این گردشگران با انواع خدمات حوزه سلامت و نیز با فناوریها و توانمندیهای ما در این حوزه آشنا میشوند و خود زبان گویای معرفی توانمندیهای ما در کشورشان میشوند. بعد از دریافت خدمات، استفاده از دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی ایرانی فرصتی ارزشمند برای بازاریابی صادراتی این محصولات است. 

توجه به این مهم که در برنامه هفتم توسعه یکی از وظایف وزارت بهداشت افزایش صادرات دارو و تجهیزات پزشکی هرکدام به میزان یک میلیارد یورو است نقش گردشگری سلامت و آگاهی در این خصوص اهمیت بیشتری خواهد یافت. تنظیم درست قوانین و مقررات مرتبط با گردشگری سلامت و درنظر گرفتن قیمت گذاری و مباحث ارزی به ویژه در مورد دارو و تجهیزات پزشکی مصرفی یکی از نقاط ظریف و قابل اعتناست. خرید ریالی و خروج دارو و تجهیزات پزشکی تولید داخل توسط گردشگران و یا واسطه هایی که آنها را به کشور آورده اند از تهدیدهایی است که میبایست با قانون گذاری صحیح و همکاری دستگاههایی همچون گمرک، سازمان غذا و دارو و معاونت درمان وزارت بهداشت به فرصت صادراتی تبدیل شوند. توسعه سیستم های دوراپزشکی و ویزیت آنلاین یکی دیگر از مواردی است که میتواند ضمن معرفی توانمندی فناوران کشورمان در حوزه فناوری اطلاعات پزشکی و خدمات آنلاین سلامت منجر به جذب تعداد بیشتری گردشگر و ورود ارز بیشتری به کشور شود. 

اهمیت این موضوع در این شماره مارا بر آن داشت تا در پرونده ویژه نگاهی به گردشگری سلامت و چالشها و فرصت های آن داشته باشیم، بنابراین مخاطبین عزیز را به مطالعه این بخش دعوت میکنم. 

موضوع مهم دیگری که لازم است به آن اشاره کنم موفقیت 5 شرکت دارویی و تجهیزات پزشکی کشورمان در صادرات و اخذ نشان صادرکننده ممتاز و برتر در روز ملی صادرات است که مایه مباهات تمامی فعالان و دستاندرکاران دارو و تجهیزات پزشکی کشور است، به شرکت سیناژن بابت دریافت نشان صادرکننده ممتاز و شرکتهای آریوژن، نانوداروی الوند، پیشتازطب زمان و کاوندیش سیستم بابت دریافت نشان صادرکننده برتر تبریک عرض مینمایم و برایشان پیروزی بیشتر را آرزو دارم. امید است در سال آینده شاهد موفقیت تعداد بیشتری از شرکت های این حوزه باشیم. 

به امید درخشش صادراتی فناوران کشورمان و تحقق برنامه های کشور در بخش صادرات فناوریهای سلامت به ویژه دارو، تجهیزات پزشکی و استارتآپ های سلامت.

نوشته‌های مشابه