با ظهور فناوری دیجیتال، مانند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ، شاهد تجربه و پیشرفت‌‌های جدید در صنعت مد خواهیم بود.

بعضی فروشگاه‌های آرایشی ـ بهداشتی برای افزایش رضایت مشتریهای خود برنامههایی ازجمله Nail Genius و Makeup Genius را طراحی کردهاند. اپلیکیشن‌های Genius به مشتریان این امکان را می‌دهند که از دوربین گوشی‌های هوشمند خود برای گرفتن عکس از خود و استفاده از محصولات مجازی مانند رژ لب و لاک ناخن روی تصویر استفاده کنند.
فناوری واقعیت افزودة موجود در این اپلیکیشن همچنین به مشتریان این امکان را می‌دهد که سر خود را بچرخانند تا ظاهر محصولات را از زوایای مختلف مشاهده کنند. بسیاری از مشتریان با تجسم نحوة ظاهرشدن محصولات روی پوست یا ناخن خود مشکل دارند و ممکن است همیشه استفاده از نمونه‌ها مطلوب نباشد.
فناوری طراحی‌شده در این برنامه، این امکان را به کاربران می‌دهد تا محصولات را قبل از تصمیم‌گیری برای خرید، به‌صورت مجازی آزمایش و بررسی کنند. این نرم‌افزارها به کاربران این امکان را می‌دهند که صدها ظاهر مختلف را در عرض چند دقیقه امتحان کنند. آخرین انقلاب هوش مصنوعی در صنعت آرایشی این امکان را فراهم کرده است تا کاربران هر محصولی را روی تصویر خود تست کنند، لبخند بزنند، حالت خود را تغییر دهند، و سر خود را حرکت دهند. نتیجه خیره‌کننده است؛ درست مثل این است که کاربر آن را در دنیای واقعی استفاده کرده باشد.

واقعیت افزوده
مشتریان به‌سادگی جلوی آینه می‌ایستند و سایه‌چشم‌‌‌های مختلف را امتحان می‌کنند. همانند اپلیکیشن، آن‌ها می‌توانند سر خود را بچرخانند تا تصویر را از زوایای مختلف مشاهده کنند.

نگرانی‌هایی دربارة حفظ حریم خصوصی و اصول هوش مصنوعی
درحالی‌که هوش مصنوعی مزایای بی‌شماری را به صنعت زیبایی ارائه می‌دهد، نگرانی‌هایی را دربارة حفظ حریم خصوصی نیز ایجاد می‌کند. بسیاری از نرم‌افزارها از تصاویر چهره یا اسکن برای ایجاد الگوهای دیجیتال استفاده می‌کنند که می‌تواند به‌معنای درگیرشدن با الزامات قانونی در جمع‌آوری، ذخیره، و پردازش داده‌های بیومتریک باشد.
داده‌های بیومتریک به‌عنوان داده‌های شخصی حساس (یا داده‌های دسته‌‌بندی خاص)، تحت GDPR بریتانیا طبقه‌بندی می‌شوند. جمع‌آوری و پردازش این داده‌ها نگرانی‌هایی را دربارة گرفتن رضایت از مشتری ایجاد می‌کند. علاوه بر جمع‌آوری، ذخیره، و پردازش داده‌های بیومتریک، استفاده از هوش مصنوعی و واقعیت افزوده در زیبایی، احتمال سوءاستفاده از داده‌ها را افزایش می‌دهد. بنابراین، برای کسانی که به‌دنبال استفاده از فناوری‌های جدید در این فضا هستند، حفاظت قوی از داده‌ها باید اولویت کلیدی باشد.

آزمایش‌های مجازی چیست؟
آزمایش‌های مجازی راه‌حل‌های دیجیتالی نوآورانه‌ای هستند که به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهند بدون نیاز به مراجعة حضوری به فروشگاه، لوازم جانبی، لباس، و حتی آرایش را به‌صورت مجازی امتحان کنند. این راه‌حل‌ها از تلفیقی از فناوری‌های پیشرفته استفاده می‌کنند. بینایی کامپیوتر برای تجزیه‌وتحلیل ویژگی‌‌های فیزیکی کاربر و همین‌طور واقعیت افزوده استفاده می‌شود. ترکیب این فناوری‌ها، مدلی تعاملی ایجاد می‌کند و روش خرید مصرف‌کنندگان برای محصولات مد و زیبایی را تغییر می‌دهد.

آزمایش‌های مجازی چگونه کار می کنند؟
آزمایش‌های مجازی با قراردادن نمایش‌های دیجیتالی لباس و لوازم جانبی روی تصویر یا ویدئوی کاربر کار می‌کنند. این فرایند معمولاً شامل مراحل زیر است:
ضبط تصویر: کاربر تصویر یا ویدئویی از خود را از طریق وب‌کم یا دوربین گوشی هوشمند ارائه می‌کند.
نقشه‌برداری بدن: الگوریتم‌های بینایی کامپیوتری تصویر کاربر را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند تا تصویری دوبُعدی یا سه‌بُعدی از بدن او ایجاد کنند. این کار شامل شناسایی نشانه‌های کلیدی مانند موقعیت چشم، بینی، دهان، و اندازه‌گیری‌های بدن است.
شبیه‌سازی آیتم‌ها: آیتم‌های مجازی شبیه‌سازی می‌شوند، روی آواتار دیجیتال کاربر قرار می‌گیرند، و براساس ورودی کاربر یا توصیه‌های هوش مصنوعی، استایل را تنظیم می‌کنند.
رندر: تصویر یا ویدئوی رندرشده به کاربر نمایش داده می‌شود و به او نشان می‌دهد که لباس یا لوازم جانبی انتخاب‌شده، در فضای واقعی چگونه به‌نظر می‌رسد.

 

تعامل: کاربران می‌توانند با تغییر آیتم‌ها، اندازه، سبک، و تیپ‌های مختلف را بررسی کنند. برخی از پلتفرم‌ها به کاربران اجازه می‌دهند جلسات آزمایشی مجازی خود را با دوستان یا در رسانه‌های اجتماعی به‌اشتراک بگذارند. آزمایش‌های مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی، صنایع مد و لوازم آرایشی را متحول کرده‌اند و به مشتریان راهی بسیار تعاملی و راحت برای بررسی محصولات، قبل از خرید، ارائه می‌دهند. این سیستم‌های آزمایشی مجازی از فناوری‌های هوش مصنوعی پیشرفته و واقعیت افزوده بهره می‌برند تا تجربیات واقعی را ارائه دهند و خرید مشتریان را بهبود ببخشند.
در حوزة مد، آزمایش‌های مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی، به مشتریان این امکان را می‌دهند تا لباس‌ها و لوازم آرایشی را از خانه‌شان به‌طور مجازی امتحان کنند. با بارگذاری عکس یا استفاده از دوربین زنده، کاربران می‌توانند ببینند که لباس‌های مختلف چگونه به‌نظر می‌رسند. این کار به کاهش نگرانی‌ها دربارة اندازه، تناسب، و فرم کمک می‌کند. این نرم‌افزار نه‌تنها تعداد مرجوعی‌ها را کاهش می‌دهد، بلکه تجربة خرید آنلاین را نیز افزایش می‌دهد و آن را جذاب‌تر و شخصی‌تر می‌کند.
سیستم‌های آزمایشی مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی به‌دلیل توانایی‌شان در بهبود خرید آنلاین، محبوبیت و پذیرش چشمگیری در صنایع مد و لوازم آرایشی پیدا کرده‌اند. شکل 1 کاربردهای آزمایش مجازی در صنایع مد و آرایشی را به‌خوبی نشان می‌دهد.

شکل 1. کاربردهای آزمایش مجازی در صنایع مد و آرایشی

 

فناوری‌های کلیدی هوش مصنوعی که آزمایش‌های مجازی را تقویت می‌کنند
در این بخش، بررسی می‌کنیم که چگونه الگوریتم‌های پیشرفتة هوش مصنوعی نحوة خرید لباس و لوازم آرایشی را در ما تغییر می‌دهند و تجربة خریدمان را به‌صورت دیجیتالی متحول می‌کنند. شکل 2 روش‌ها و الگوریتم‌های پیشرفتة هوش مصنوعی برای توسعة آزمایش‌های مجازی را نشان می‌دهد.

شکل 2. روش‌ها و الگوریتم‌های پیشرفتة هوش مصنوعی برای توسعة آزمایش‌های مجازی

بینایی کامپیوتر
بینایی کامپیوتر پایه و اساس سیستم‌های آزمایشی مجازی را تشکیل می‌دهد و این سیستم‌ها را قادر می‌سازد تا تصاویر و ویدئوها، به‌ویژه ظاهر کاربر را تجزیه‌وتحلیل کنند. الگوریتم‌های کلیدی شامل تشخیص چهره است که می‌تواند از روش‌هایی مانند Haar Cascade یا Faster R-CNN برای مکان‌یابی و شناسایی ویژگی‌های صورت استفاده کند.
علاوه بر این، برای شناسایی نواحی مختلف چهره مانند چشم، بینی، و دهان، از مدل‌های یادگیری عمیق، مانند CNN استفاده می‌کنند. الگوریتم‌های تخمین ژست، مانند OpenPose، ژست بدن کاربر را تعیین می‌کنند و اطمینان حاصل می‌شود که آیتم‌های لباس به‌درستی قرار داده شده‌اند.

یادگیری ماشین و یادگیری عمیق
مدل‌های یادگیری ماشین و یادگیری عمیق برای ارائة توصیه‌های شخصی‌سازی‌شده به‌کار گرفته شده‌اند. این سیستم‌ها از فیلترها و الگوریتم‌‌های مبتنی بر محتوا استفاده می‌کنند.

پردازش زبان طبیعی
NLP ارتباط بین کاربران و سیستم‌های آزمایش مجازی (VTO) را تسهیل می‌کند. ربات‌‌های چت در برنامه‌های VTO، برای درک و پاسخ به سؤالات کاربر از NLP استفاده می‌کنند و اطلاعاتی دربارة محصولات ارائه می‌دهند.

هوش مصنوعی مولد یا زایشی
فناوری‌های هوش مصنوعی مولد در برنامه‌های کاربردی VTO اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده‌اند و امکان ایجاد عناصر مجازی واقعی و قابل تنظیم را فراهم می‌کنند.
یکی از چشمگیرترین برنامه‌ها، شبکة مولد تخاصمی (GANs) است که راهکاری هوشمندانه برای آموزش‌دادن یک مدل مولد به‌شمار می‌آید. این کار با قاب‌‌بندی مسئله به‌عنوان موضوع «یادگیری نظارت‌شده» با دو زیرمدل انجام می‌شود. این دو زیرمدل عبارت‌اند از مدل مولد که برای تولید نمونه‌‌های جدید آموزش داده می‌شوند و مدل متمایزگر که تلاش می‌کند تا نمونه‌ها را به‌عنوان نمونة واقعی یا جعلی دسته‌بندی کند.
هر دو مدل با یکدیگر در یک بازی مجموع صفر تخاصمی آموزش داده می‌شوند و این کار تا جایی ادامه پیدا می‌کند که مدل متمایزگر بالغ در نیمی از دفعات گول بخورد، بدین معنا که مدل مولد، نمونه‌های قابل باور تولید کند.

نتیجه‌گیری
هوش مصنوعی چشم‌انداز صنعت زیبایی را تغییر می‌دهد. آزمایش‌های مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی راهی پویا برای تعامل مشتریان با محصولات مد و لوازم آرایشی را ارائه می‌دهند. این فناوری پیشرفته اعتماد مشتری و درنهایت، وفاداری و فروش برند را افزایش می‌دهد.
در صنعت مد و لوازم آرایشی، مصرف‌کنندگان انتظار خرید راحت دارند. آزمایش‌های مجازی مجهز به هوش مصنوعی، به‌عنوان فناوری تغییردهنده‌ای برای پاسخ‌گویی به این خواسته‌های در حال تحول ظهور کرده‌اند. این آزمایش‌های مجازی نحوة خرید پوشاک و لوازم آرایشی مصرف‌کنندگان را تغییر می‌دهند و با بهبود تعامل مشتری و افزایش فروش، به کسب‌وکارها سود می‌رسانند.
ادغام آزمایش‌های مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی در صنعت مد و لوازم آرایشی، نویدبخش تحولی عظیم در نحوة عملکرد کسب‌وکارها و تعامل مشتریان با محصولات است. برای صاحبان مشاغل مد و لوازم آرایشی، آزمایش‌های مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی نوعی تغییر الگوواره در تعامل با مشتری ایجاد می‌کند. این کار حدس و گمان‌هایی را که به‌طور سنتی با خرید آنلاین مرتبط است، حذف می‌کند و تجربه‌ای بسیار فراگیر و شخصی برای مشتریان فراهم می‌کند. این موضوع سبب افزایش اعتمادبه‌نفس در تصمیم‌گیری‌های خرید می‌شود و درنهایت، تعداد مرجوعی‌ها را کاهش و رضایت کلی مشتری را افزایش می‌دهد.
بدیهی است که آزمایش‌های مجازی مجهز به هوش مصنوعی به تکامل خود ادامه و فناوری‌های پیشرفته‌تری را در خود جای می‌دهند و به‌طور فزاینده‌ای، برای مشاغل مد و لوازم آرایشی در هر اندازه، قابل دسترسی خواهند بود. این نوآوری گواهی بر سازگاری و تعهد صنعت به ارائة بهترین تجربة خرید ممکن به مشتریان است.

منابع
1. The Amazing Ways How L’Oréal Uses Artificial Intelligence To Drive Business Performance | Bernard Marr
2. https://www.cosmeticassociation.org/ai-and-cosmetics-revolutionizing-the-beauty-industry/

 

تهیه‌وتنظیم: دکتر ندا کفاش

نوشته‌های مشابه