شرکت «تولید مواد اولیة داروپخش (تماد)» نخستین تولیدکنندة کشور است که از سال 1375 ساخت مواد اولیة دارویی را در دو دستة مواد مؤثره (API) و مواد نیمهساخته پلت و دیسی آغاز کرده است. سیاست‌گذاران این شرکت از سال 1396، ساخت محصولات نهایی دارویی را نیز بهمنظور توسعة حیطة کسبوکار خود و با نگاه به بازارهای صادراتی در دستور کار قرار دادند و تلاش کردند تا همزمان، با حفظ بیشترین سهم بازار مواد اولیة نارکوتیک و غیرنارکوتیک برای شرکت‌های داروسازی داخل کشور، ورود مؤثری به بازار خاورمیانه داشته باشند.

در حال حاضر، شرکت تماد دو سایت تولید با 21 خط تولید (10 خط سایت البرز و 11 خط سایت مشهد) دارد و بیش از 120 قلم مادة مؤثرة دارویی شامل نارکوتیک، غیرنارکوتیک، کورتون‌ها، محصولات نیمه‌ساخته شامل پلت و دی سی و محصولات نهایی مطابق با استانداردها و قوانین شرایط خوب تولید (GMP) و ضوابط سازمان جهانی بهداشت و بر اساس آخرین استانداردهای بین‌المللی USP، BP،EP ، JP، و IP می‌سازد.
این شرکت علاوه بر تأمین بخش عمدة نیاز بازار داخلی کشور، 26 محصول خود را به 56 کشور در پنج قارة جهان صادر می‌کند و اکنون به‌عنوان یکی از رقبای بین‌المللی، سهم مهمی را در حوزة تأمین داروهای نارکوتیک در بازارهای جهانی به‌خود اختصاص داده است.
یحیی میرزایی، مدیرعامل شرکت تولید مواد اولیه داروپخش (تماد) دربارة چشم‌انداز شرکت تماد در افق 1406 (2027) می‌گوید: «تلاش می‌کنیم تماد در این زمان، شرکتی دانش‌بنیان، بهرهور، صادرات‌محور، و پیشگام در تولید باکیفیت مواد مؤثرة دارویی و نیمه‌ساخته در غرب آسیا باشد. همچنین یکی دیگر از اهداف ما در این برنامه این است که ضمن حفظ جایگاه اول خود در صنعت تولید مواد حد واسط و مواد مؤثره به‌عنوان صادرکنندة نمونه در کشور، با ارتقای کیفیت و دریافت گواهی‌نامة GMP معتبر بینالمللی و با توسعة سبد محصولات نهایی، به قطب تولید فراوردههای دارویی نارکوتیک در غرب آسیا تبدیل شویم.»


مبلغ دلاری صادرات تماد 52 درصد رشد کرده است
به‌گفتة میرزایی، هدفگذاری شرکت تماد در سال 1402، صادرات به مبلغ 5/10 میلیون دلار است که در ده‌ماهة نخست سال جاری، هشت میلیون دلار آن را محقق کرده است. او توضیح می‌دهد: «برای دو ماهة پایانی سال هم سفارشهای جدیدی را به‌منظور صادرات مواد مؤثرة دارویی دریافت کردهایم که هم‌اکنون در مرحلة تولید و ارسال محمولهها قرار دارند. همچنین شرکت تماد موفق شد رشد 52 درصدی مبلغ دلاری صادرات را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کند.»
او ادامه می‌دهد: «صادرات مواد مؤثره نارکوتیک به ارزش هفت‌صد هزار دلار، فقط در دی‌ماه 1402، به چهار کشور در قارههای آسیا، اروپای غربی، و آمریکای لاتین، از دیگر دستاوردهای اخیر شرکت تماد است.» به‌گفتة مدیر عامل شرکت تولید مواد اولیة داروپخش (تماد)، این شرکت در سال 1402 موفق شده است رتبة نخست فروش صادراتی را در میان شرکتهای گروه هلدینگ دارویی تأمین و شرکتهای مادة اولیهساز بورسی در بازة شش‌ماهة نخست سال به‌دست بیاورد.
میرزایی با اشاره به فروش کل داخلی و صادراتی ده‌ماهة نخست سال 1402 شرکت تماد به مبلغ 541/15 میلیارد ریال می‌افزاید: «این میزان فروش، رشد 60 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان میدهد که دستاورد و عملکرد بسیار خوبی برای گروه مدیریتی و کارکنان ارزشمند تماد است و از تأمین به‌موقع مواد اولیه، جهش تولید، ارتقای کیفیت، و افزایش ضریب نفوذ برند تماد در بازارهای داخلی و بین‌المللی حکایت دارد.»
همچنین به‌گفتة مدیرعامل شرکت تولید مواد اولیة داروپخش (تماد)، در ده‌ماهة نخست سال جاری، تولید محصولات API در این شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته 33 درصد، تولید محصولات Semi Finished نسبت به‌ مدت مشابه سال گذشته 29 درصد، کل فروش داخلی و صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته 60 درصد، فروش ریالی API 78درصد و فروش مقداری API نسبت به مدت مشابه سال قبل 47 درصد، فروش ریالی محصولات Finished نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13 درصد، فروش کل داخلی نسبت به مدت مشابه سال پیش 46 درصد، و فروش دی ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 77 درصد رشد کرده است.
کسب جایزة شرکت برتر در حوزة صادرات API AWARDS در جشنواره و نمایشگاه بینالمللی فارمکس، شناسایی چهار مشتری جدید صادراتی، ثبت دو محصول جدید در یکی از کشورهای آسیای شرقی، دریافت هشت IRC برای محصولات صرفاً صادراتی از سازمان غذا و دارو، و دریافت شش پروانة محصولات صادراتی مواد مؤثره دارویی نیز بخش‌های دیگری از دستاوردهای این شرکت در حوزة صادرات بوده است.

حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی موجب تقویت ضریب نفوذ برند می‌شود
میرزایی، که حضور در رویدادهای بینالمللی، به‌ویژه نمایشگاههای CPHI را فرصت بسیار مناسبی برای گفت‌وگوهای بازرگانی و نشستهای کسب‌وکارها (B2B) ‌می‌داند، می‌گوید: «این فرصت‌ها می‌تواند به توسعة بازار و شناسایی مشتریان جدید بینجامد. به همین منظور، شرکت تماد در سال جاری در نمایشگاههای CPHI اسپانیا و CPHI چین حضور پررنگی داشت. همچنین دو نمایشگاه دیگر هم در مدیفارم ویتنام و مغرب فارما الجزایر بود که تماد توانست در این دو نمایشگاه هم حضور مؤثری داشته باشد.»
او برندینگ، دیپلماسی بازرگانی، و توسعة بازار صادراتی را از اهداف اصلی حضور در این نمایشگاه‌ها برمی‌شمارد و می‌افزاید: «برند نوعی هویت معنوی و بسیار مهم در کسب‌وکار است که یک‌شبه به‌دست نمی‌آید. بی‌تردید، حضور در رویدادهای مهم صنعت دارویی نقش و سهم مؤثری در برندینگ دارد. یکی از نتایج حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، تقویت ضریب نفوذ برند است. بسیاری از مشتریان انتظار داشتند تماد را در این رویدادهای بینالمللی ملاقات کنند.»
به‌گفتة مدیرعامل شرکت تولید مواد اولیه داروپخش (تماد)، تیم تماد در هریک از این نمایشگاه‌ها بیش از هشتاد نشست B2B با محورهای تأمین مواد اولیه، توسعه بازار، صادرات، و انتقال دانش فنی برگزار کرده است تا هم دیپلماسی بازرگانی این مجموعه تقویت شود و هم با دیدار با مشتریان جاری، مقصدهای صادراتی، که از ابتدای تاریخچة تماد تاکنون بخشی از مشتریان تماد بوده‌اند، حفظ شوند.
او تأکید می‌کند: «تماد در این سال‌ها 26 محصول صادراتی را به 56 کشور صادر کرده است، اما تعدادی از این کشورها با توجه به فعالیتهای رقبا، به مراقبت بیشتر برای صیانت و احیای صادرات نیاز دارند. همچنین شرکت تماد با مذاکرات بازرگانی و ارائة محصولات با کیفیت برتر و قیمت رقابتی محصولات نارکوتیک، توانست سفارشهای جدیدی را از مشتریان جدید نهایی کند. شناسایی مشتریان جدید برای صادرات نیز یکی از اساسیترین اهداف حضور در این نمایشگاه‌ها بوده است.»
پیگیری تسهیل و تسریع تأمین حدواسط‌ها و مواد اولیة دارویی از شرکای آسیایی یکی دیگر از اهداف تماد از حضور فعال در این رویدادهای بین‌المللی است؛ چراکه به‌اعتقاد میرزایی، این روند می‌تواند نقش بسیار کلیدی در تأمین به‌موقع مواد داشته باشد.
مدیرعامل شرکت تولید مواد اولیه داروپخش (تماد) یکی دیگر از دستاوردهای حضور در این نمایشگاه‌ها را انتقال دانش فنی عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: «تعدادی از کشورها در دیدارهای قبلی و بازدید از شرکت تماد، تقاضای خرید دانش فنی این مجموعه را داشتند که دوباره در نمایشگاه CPHI اسپانیا این مباحث پیش کشیده شد و نتایج مثبتی هم داشت. اغراق نیست اگر بگوییم تماد را به‌خوبی می‌شناختند و به فناوری آن اطمینان داشتند. همچنین کارشناسان این شرکت بازدیدهایی هم برای خرید تجهیزات انجام دادند؛ چراکه توجه به نیازها و به‌روزرسانی تجهیزات بخشی از این مأموریت بوده است.»
میرزایی همچنین دریافت گواهی‌نامة EU GMP را یکی دیگر از دستاوردهای حضور تماد در این رویدادهای بین‌المللی می‌داند و می‌افزاید: «تماد در جهت ارتقای کیفی محصولات و توسعه و روانسازی صادرات، اقدامات زیرساختی و مهمی را برای دریافت گواهی‌نامة EU GMP انجام داده است که حضور در نمایشگاههای CPHI، الگوبرداری، دیدار، و مذاکرات فنی با چندین شرکت اروپایی و همچنین بازدید از دو شرکت اسپانیایی، فرصت مغتنم و مؤثری را در این زمینه رقم زده است.»

تهیه‌وتنظیم: رویا کاکاوند

 

 

نوشته‌های مشابه