یکی از شرکت‌های دانش بنیان برای نخستین بار موفق شده است داروهای پودری استنشاقی تولید کند و با فناوری ایرانی، بیماران ریوی را از داروی خارجی بی‌نیاز کند.
به‌گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری، و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، شرکت دارویی «نفس زیست فارمد» با بهره‌گیری از متخصصان داخلی و به‌روزترین تجهیزات، موفق شده است پلتفرم تولید داروهای پودر خشک استنشاقی را راه‌اندازی و این شرکت دانش‌بنیان را به‌عنوان یکی از اولین تولید‌کنندگان این فرم از داروها به بازار دارویی ایران معرفی کند.
مهدی روحی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، گفت: «انسداد ریوی مزمن (COPD) گروهی از بیماریهای پیش‌روندة دستگاه تنفسی است که شایعترین علت مرگ و معلولیت ناشی از بیماریهای ریوی و چهارمین بیماری تهدیدکنندة حیات در جهان است. مرگ‌ومیر و شیوع این بیماری سالانه در ایران و جهان درحال گسترش است.»
او دشواری تنفس را از علائم بیماری‌ انسدادی مزمن ریه برشمرد و افزود: «درصورتی‌که اقدامی برای درمان COPD انجام نشود، ممکن است سرعت پیشرفت این بیماری افزایش پیدا کند و به‌همراه آن، مشکلات قلبی و عفونتهای تنفسی نیز بروز پیدا کنند یا شدتشان بیشتر شود.»
به‌‌گفتة او، اهداف درمانی در بیماران مبتلا به COPD، تخفیف علائم، جلوگیری از پیشرفت بیماری، بهبود کیفیت زندگی، و حفظ جان بیماران است. او در ادامه، تیوتروپیوم را عامل ضدموسکارینیک با اثر بلندمدت معرفی کرد و ادامه داد: «تیوتروپیوم بیشتر به‌عنوان ضدکولینرژیک در مجرای هوایی شناخته میشود. این دارو آثار فارماکولوژیک خود را از طریق مهار رسپتورهای M3 عضلات صاف اعمال می‌کند که به بازشدن برونشها منجر میشود.»
روحی بیان کرد: «این دارو برای کنترل و درمان بیماری‌های ریوی و تنگی نفس مثل بیماری مزمن انسداد ریه و آسم به‌کار می‌رود. مصرف‌کنندگان این دارو، جانبازان شیمیایی، بیماران تنگی نفس، آسم، افرادی درمعرض مواد شیمیایی و ساکنان شهرهای با آلودگی زیاد هستند. همچنین بسیاری از افراد سیگاری دچار بیماری مزمن انسداد ریه می‌شوند و به مصرف این دارو نیاز پیدا می‌کنند.»

نوشته‌های مشابه