پس از سال‌ها آزمایش، دانشمندان حوزة ژنتیک در ایالت آیووا توانستند ساختاری از جنس دی‌ان‌‌ای بسازند که می‌تواند دستورالعمل‌های ژنتیکی خود را بیان کند.
به‌گزارش خبرگزاری مهر، تحقیقات پیشین روی ساختار دی‌‌ان‌ای، به تولید نانوذرات دو رشته‌ای مارپیچ منجر شده است. اگر به ده سال گذشتة اریک هندرسون نگاه کنید، او و همکارانش روی ساخت نانوذرات از جنس دی‌‌ان‌ای کار کرده‌اند. این نوآوری به دانشمندان این امکان را می‌دهد تا مواد دی‌‌ان‌ای را تغییر دهند تا دستورالعمل‌های ژنتیکی خود را به داخل بدن منتقل کنند.
هندرسون توضیح داد: «واحدهای سازنده‌ در لوله‌ای قرار داده شده است. آن را گرم و سپس خنک کنید. همة این واحدهای سازنده به‌شکل جالبی دقیقاً در آنچه می‌خواهیم جمع میشوند.»
هندرسون از شرکت‌های زیست‌پزشکی خواست از نتایج این تحقیقات استفاده کنند تا در معالجه برای افراد دارای نقص اندام استفاده شود. او گفت: «این ترکیب را به شخصی که به‌دلیل مشکلات ژنتیکی، نقصی در کبد خود دارد، تزریق کنید. این نانوذرات به سراسر بدن می‌روند و به کبد وصل می‌شوند و به‌معنای واقعی کلمه، ژنوم کبد را ویرایش میکنند تا آن نقص ژنتیکی را برطرف کنند.»
تیم هندرسون نشان داده‌اند که با بیان ژنوم خاص، می‌توانند نانوذرات دی‌‌ان‌ای را، که شامل همة اطلاعات ژنتیکی شخص است، تغییر دهند و با این کار، خطای ژنتیکی را در بدن آن فرد برطرف کنند. هندرسون گفت: «تصور کنید کودک شما بیماری ژنتیکی دارد. دو گزینه دارید؛ می‌توانید با دارو عوارض بیماری را کنترل کنید، می‌توانید آن را درمان کنید. بیایید آن را درمان کنیم.»

 

نوشته‌های مشابه