محققان لنز جدیدی ابداع کردهاند که چند نقطة کانونی میسازد و میتوان با آن عینکها یا لنزهای چشمی‌ای ساخت که در مسافتهای مختلف، دید بهتری فراهم میکنند. این لنزها شکل مارپیچی دارند.

به‌گزارش نیواطلس، لنز طبیعی در چشم افراد نور را روی شبکیه متمرکز میکند، اما ژنتیک یا عوامل مرتبط با محیط و سن، ممکن است نقطة کانونی چشم را تغییر دهند. اگر نقطة کانونی چشم خیلی دور یا خیلی نزدیک باشد، جهان اطراف تار دیده میشود. خوشبختانه، لنزهای اصلاح‌کننده طوری طراحی شدهاند تا با کمک منحنیها، ضخامت، و اشکال خاص، برحسب نیاز فرد، اختلالات را برطرف کنند.
بیشتر اوقات در لنزها نقطه‌ای کانونی وجود دارد، اما اکنون لنزهایی با چند نقطة کانونی نیز ساخته شدهاند. برای مثال، عینک فرد ممکن است طوری نقاط کانونی را اصلاح کرده باشد که برای دیدن فاصلة دور در قسمت بالا و خواندن متن در قسمت پایین مناسب باشد، اما این موضوع به اعوجاج منجر میشود.
در پژوهشی جدید، محققان آزمایشگاهLP2N فرانسه نوع جدیدی از لنز ابداع کردهاند که دیوپتر مارپیچی نام دارد. همان‌طور که از نام لنز مشخص است، این ابزار به‌شکل مارپیچ است و سه نقطة کانونی مختلف در میدان دید ایجاد میکند.
برتراند سیمون، از مؤلفان پژوهش، در این باره میگوید: «لنز ابداعی ما، برخلاف لنزهای چندکانونی موجود، در طیف وسیعی از شرایط نوری کار میکند و قابلیت چندکانونی را، بدون درنظرگرفتن اندازة مردمک، حفظ میکند. این ابزار برای کاربرانی که ایمپلنت دارند یا افراد مبتلا به دوربینی مرتبط با سن، قابلیت دید متناسبی فراهم میکند.»
این طراحی مارپیچ نوعی گرداب نوری ایجاد میکند که به‌طور معمول نور را به‌حالت چرخان ارسال میکند. لنز جدید با استفاده از روش ماشینی دیجیتالی پیشرفته‌ای، به‌طور مارپیچ قالب‌گیری میشود و محققان میتوانند کیفیت لنز را با تغییر تعداد پیچهای آن تنظیم کنند.
لنز مذکور میتواند عمق دید فرد را در شرایط متغیر نوری بهبود دهد. تحولات آیندة این فناوری به پیشرفت فناوریهای تصویربرداری، گجتهای پوشیدنی، و همچنین سیستمهای حسگر از راه دور برای پهپادها یا خودروهای خودران منجر میشود.

نوشته‌های مشابه