فعالان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با ساخت دستگاه بیهوشی همراه ونتیلاتور، نیاز صنعت سلامت به یکی از مهم‌ترین تجهیزات اتاق‌های عمل و فرایند بیهوشی را تأمین کردند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری، و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، محمدرضا کمپانی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تجهیزات مراقبت پزشکی «الکترونیک برتر» با اشاره به تولید و تجاری‌سازی تجهیزات پیشرفته، کمک‌تنفسی، و اتاق عمل گفت: «محصول تولیدی این شرکت دانش‌بنیان، دستگاه بیهوشی همراه با ونتیلاتور است که هنگام عمل‌های جراحی در اتاق عمل به‌ کار برده می‌شود. با استفاده از این دستگاه، پس از بیهوش‌کردن بیمار با داروهای مربوطه، تمام فرایندهای تنفس بیمار طی عمل جراحی تا پایان آن، به‌صورت هوشمند و با دستگاه انجام می‌شود.»
او با اشاره به توانمندی در تأمین نیاز صنعت سلامت با تولید ایران‌ساخت، افزود: «تا پیش از تولید این محصول در این شرکت‌ دانش‌بنیان، محصول یادشده کاملاً وارداتی بود و ارزبری زیادی داشت. ما با پیشینه و تجربه‌ای که در حوزة تولید تجهیزات پزشکی داشتیم، عزم خود را جزم کردیم تا دستگاه بیهوشی را در ایران تولید کنیم. پس از تحقیق و توسعه، در نهایت سال 1391 دستگاه بیهوشی ایرانی را تولید کردیم و پس از آن، طراحی و ساخت دستگاه ونتیلاتوری را که روی دستگاه بیهوشی استفاده می‌شد، در قالب طرح کلان ملی فناورانه، که با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری تعریف شد، شروع کردیم. سال 1396 مراحل تولید و آزمون دستگاه و مراحل بالینی دستگاه را گذراندیم و درنهایت، موفق شدیم پروانة ساخت آن را از وزارت بهداشت بگیریم و آن را وارد بازار کنیم.»
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان الکترونیک برتر با اشاره به صرفه‌جویی ارزی ده‌میلیون‌دلاری حاصل از تولید داخلی این محصول دانش‌بنیان گفت: «خوشبختانه، با توجه به تولید با کیفیت محصول ایرانی و کاهش وابستگی به واردات، میزان ارزبری این محصول به‌دلیل تولید، کاهش چشمگیری داشته، به‌طوری که سهم واردات اکنون حدود 5 درصد از کل بازار است.»
کمپانی با اشاره به دامنة کاربرد این دستگاه در حوزة سلامت گفت: «این دستگاه در مراکز درمانی، اتاق عمل، و حین عمل جراحی کاربرد دارد و جزو تجهیزات پزشکی با فناوری بسیار پیشرفته است. برای رسیدن به تولید و خلق محصول، راه بسیار زیادی را طی کردیم و اکنون، وزارت بهداشت و مراکز درمانی، مشتریان عمدة آن به شمار می‌روند.»
این فعال فناور، وجه تمایز دستگاه بیهوشی با ونتیلاتور ایران‌ساخت را قیمت بسیار مناسب آن در عین برخورداری از کیفیت قابل توجه دانست و افزود: «قیمت نمونة ساخت این شرکت دانش‌بنیان، یک‌دوم تا یک‌سوم دستگاههای خارجی است و با توجه به اینکه از جهت کیفی، باید روند پرپیچ‌وخمی را طی کند، که عمدة تولیدکنندگان کشور نیز آن را پشت سر می‌گذرانند، کیفیت بسیار خوبی دارد. با تحقیق و توسعة مستمر، این دستگاه تا چند سال آینده، جزو تجهیزات کاملاً بی‌نقص در بازار جهانی خواهد بود.»

نوشته‌های مشابه