محمدامین محمدخان، دانشآموخته مهندسی پزشکی و مدیرعامل شرکت «آریا بارمان ایلیا»، از سال 1386 در این عرصه فعالیت میکند. هسته اولیه این شرکت در سال 1397 و با شعار «تلاش ایرانی برای کاهش آلام ایرانی» برای تولید ابزار تشخیصی سرطان تشکیل شد؛ چراکه ابتلای سالانه 150 هزار ایرانی به سرطان، این بیماری را به یکی از دغدغههای جامعه تبدیل کرده است، بهویژه که با توجه به تغییرات جمعیتی کشور، پیشبینی میشود این تعداد در دو دهه آینده، 115 درصد رشد داشته باشد.
مدیرعامل شرکت آریا بارمان ایلیا میگوید: «این نام را برای شرکت خود برگزیدیم؛ چراکه دو سیلاب نخست آن، یعنی آریا بارمان، به معنای اعتماد به ایرانی بود و تنها چیزی که از مسئولان میخواهیم، همین است که به ما اعتماد کنند.»
محمدخان میگوید: «ما تولید ابزارهای تشخیص سرطان را بهعنوان هدف انتخاب کردیم؛ چون براساس مقالات علمی معتبر، درصورتیکه سرطان بهموقع و در مراحل نخستین تشخیص داده شود، تا 90 درصد امکان بهبودی وجود دارد. به همین منظور، در سال 1397 هسته اولیه شرکت را تشکیل دادیم و کار تحقیقوتوسعه درباره تشخیص سرطان را شروع کردیم. در سال 1401، موفق شدیم برای نخستینبار سوزن بیوپسی تماماتوماتیک را داخل کشور تولید کنیم.»
او عوامل متعددی مانند تغییر شکل هرم سنی جمعیت ایران و روند روبهرشد پیری در کشور، استفاده از دستگاههای تصویربرداری، نویزهای که در اطرافمان وجود دارد، سبک زندگی و سبک تغذیه ایرانیها را دلیل اصلی افزایش آمار سرطان در کشور در مقایسه با مناطق دیگر، مانند کشورهای اروپایی و آمریکایی، عنوان میکند و میگوید: «تصمیم گرفتیم به بیماران کمک کنیم تا سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود. در همین زمینه، توانستیم سوزن بیوپسی تماماتوماتیک، نیمهاتوماتیک و سوزن شیبا را تولید کنیم.»
مدیرعامل شرکت آریا بارمان ایلیا درباره کیفیت این محصولات میگوید: «به اذعان تأییدیههایی که از تمام استادان این حوزه داریم، کیفیت محصول تولیدشده مناسب و مشابه باکیفیت محصول خارجی است و از نظر قیمت، در شرایط یکسان، یکسوم قیمت محصول خارجی است.»
او تأکید میکند: «در دو سال گذشته، توانستهایم کمبودهایی را که در سالهای گذشته در این زمینه، بهخاطر تحریم و کمبود ارز وجود داشته است، بهصورت کامل رفع کنیم و اکنون محصول ما با قیمت مناسب و بهوفور، در اختیار بیماران قرار دارد.»
محمدخان یکی از نکات مهم درباره محصولات این شرکت را دردسترسبودن بیشترین طیف سوزنهای مورد نیاز پزشکان میداند و ادامه میدهد: «با توجه به نیاز پزشکان، همه طیفی از طول و گیج سوزن را تولید کردیم و در اختیارشان گذاشتهایم. پیش از این، بهدلیل اینکه برخی از انواع خاص این محصول در بازار وجود نداشت و در این زمینه، محدودیتهایی بود، در برخی موارد، پزشکان برای تشخیص برخی از تودهها، درحالیکه به سوزنی با طول و گیج مشخص نیاز داشتنند، بهدلیل نبودن آن در بازار، از سوزنی با مشخصات دیگر استفاده میکردند که دقیقاً تمام نیازهایشان را برطرف نمیکرد و ممکن بود صدماتی هم به بافت بزند، اما اکنون ما توانستهایم این مشکل را حل کنیم.»
مدیرعامل شرکت آریا بارمان ایلیا هدف این شرکت را در سال 1403، تکمیل سبد محصولات خود با افزودن هشت قلم کالای جدید عنوان میکند و میگوید: «در شش ماه نخست سال جاری، چهار قلم کالای جدید و در شش ماه دوم سال، چهار قلم دیگر را به تولیداتمان خواهیم افزود و به این ترتیب، سبد محصولاتمان کامل خواهد شد.»
تولید حمایت نمیخواهد، کافی است از واردات حمایت نکنید
محمدامین محمدخان معتقد است ایران از نظر دانش فنی، فاصلهای با اروپا و آمریکا ندارد و حتی در برخی زمینهها جلوتر هم هست. او بهعنوان تولیدکننده، تنها درخواستی که از دولت دارد، حذف ارز سوبسیدی است. محمدخان میگوید: «اگر ارز سوبسیددار حذف شود، بین واردکننده و تولیدکننده عدالت برقرار میشود. ما واقعاً درخواست حمایت نداریم، تنها درخواست ما این است که از واردات حمایت نشود. مطمئن هستم که اگر از واردات حمایت نشود، میزان کارآفرینی و توسعه محصول بهشدت افزایش خواهد یافت؛ چراکه میدان عادلانه میشود، یعنی من تولیدکننده همان حمایت و امکاناتی را خواهم داشت که واردکننده در اختیار دارد.»
او تأکید میکند: «ایرانی آنقدر قدرت دارد که دستش را روی زانوی خودش بگذارد و بدون حمایت خاصی، توسعه محصول و افزایش کیفیت داشته باشد. از مسئولان میخواهیم که به ما اعتماد کنند و عرصه را برایمان هموار کنند. در این صورت، مطمئن باشید بدون هیچ حمایتی به استقلال در تولید و تأمین تجهیزات پزشکی خواهیم رسید.»
وجود کالای خارجی برای تولیدکننده نعمت است
مدیرعامل شرکت آریا بارمان ایلیا درحالیکه در غرفه این شرکت در نمایشگاه ایرانهلث نشسته است، از عرضه چهار محصول جدید شرکت خود در این نمایشگاه خبر میدهد و نمایشگاهها را فرصت مغتنمی برای عرضه دستاوردهای جدید شرکتها میداند.
او میگوید: «این نمایشگاه ویترینی برای نمایش و عرضه محصولات جدید ماست و اگر بشود فعالیتهای میدانی بیشتری داشته باشیم و شرکتهای خارجی بیشتری حضور داشته باشند، اتفاقات بهتری رقم خواهد خورد.»
محمد خان وجود کالای خارجی در کشور را برای تولیدکننده نعمت مینامد و میافزاید: «وجود کالای خارجی در بازار کشور، موجب میشود که متناسب با دانش جهانی، کیفیت محصولمان را افزایش بدهیم و در عرصه عمل هم نشان بدهیم که با کیفیت مشابه و حتی بالاتر، میتوانیم با قیمت کمتر و بهصورت گسترده، به هموطنان خود خدمت کنیم.»
او تعدد نمایشگاههای سلامتمحور در کشور را نامطلوب میداند و در این زمینه میگوید: «در گذشته، این وضع وجود نداشت، ولی متأسفانه، در دو سال اخیر، شکافی بین دستاندرکاران این حوزه ایجاد شده است که امیدوارم با حضور پیشکسوتان صنف و مسئولان، این شکاف پر شود؛ چراکه اتحاد موجب میشود قدرتمان بیشتر شود و با همافزایی، علاوهبر توسعه محصولاتمان، بتوانیم در نمایشگاههای خارج از کشور هم خودمان را قویتر نشان بدهیم.»
او معتقد است بهجای اینکه سرمایه شرکتها صرف شرکت در نمایشگاههای متعدد در داخل کشور شود، میتوان نمایشگاهی متحد و قوی در داخل کشور برگزار کرد که سبب جذب سرمایهگذار و شرکتهای خارجی شود و باقی هزینه را هم صرف حضور در نمایشگاههای خارجی برای تبلیغ و توسعه بازار کرد.
تهیهوتنظیم: رویا کاکاوند