نام اثر: نامه‌های بزوس (The Bezos Letters)
نویسنده: استیو اندرسن و کارن اندرسن
برگردان به پارسی: امیرپوریا چراغی
ناشر: نوین
سال نشر به زبان اصلی: 2019
سال نشر به پارسی: 1399
قیمت فعلی در بازار: 135 هزار تومان
تعداد صفحات: 250
فضای مجازی: قابلیت خرید اینترنتی دارد، نسخة الکترونیکی موجود در فیدیبو و طاقچه
موضوع: مدیریت و راهبری، کسب‌وکار، تحقیق و توسعه
مدت زمان پیشنهادی برای مطالعه: سه روز

«یکی از زمینه‌هایی ‌که فکر می‌کنم به‌طور خاص در آن متمایزیم، شکست‌خوردن است. من بر این باورم که ما بهترین موقعیت را در جهان برای شکست‌خوردن داریم. شکست‌خوردن و اختراع‌کردن، دوقلوهای جدانشدنی هستند. برای اختراع‌کردن باید آزمایش کنید و اگر از قبل نتیجه را بدانید، دیگر نامش آزمایش نیست.»

دربارة نویسندگان
استیو اندرسون اواخر دهة پنجاه میلادی در ایالات متحدة آمریکا به دنیا آمد و در سنین جوانی، به کار نویسندگی، روزنامه‌نگاری و مشاور کسب‌وکار مشغول شد. در حال حاضر، سخنران، مشاور، و آینده‌پژوه حرفه‌ای است. او مرجع معتبری در زمینۀ ریسک، فناوری، بهره‌وری، نوآوری و با سابقه‌ای بیش از 35 سال در صنعت بیمه و نیز کارشناس ارشد قانون بیمه است.
او دربارة آیندة فناوری، اینکه چگونه کسب‌وکارها می‌توانند از دنیای آنلاین استفاده کنند، و چگونه شرکت‌ها می‌توانند ریسک استراتژیک را به نفع خود ارزیابی و استفاده کنند، سخنرانی‌های کلیدی زیادی انجام داده است. از نمونة سخنرانی‌های او می‌توان به آیندۀ فناوری، چگونگی نفوذ کسب‌وکارها در دنیای آنلاین، و چگونگی استفادۀ آن‌ها از ریسک‌های ‌استراتژی به نفع خود اشاره کرد. او جزو 150 فرد تأثیرگذار منتخب لینکدین است و بیش از 340 هزار دنبال‌کننده دارد. آژانس بیمة او، شبکة اندرسون، در زمینة بیمة بهره‌وری، فناوری، و سود، پیشرو محسوب می‌شود. او عضو هیئت‌مشاوران چندین کارگروه و اتاق فکر صنعت بیمه است. او فارغ‌التحصیل دانشگاه کلمبیا و دانشگاه تیلور است.
کارن اندرسون، نویسندة دیگر کتاب، کارشناس ارشد علوم مهندسی، نویسنده، ناشر، و مشاور بازاریابی است که اثر قلمش در نشریات مهم و بزرگی چون «نیویورک‌تایمز»، «یو‌اس‌اِی ‌تودی» و بسیاری از کتاب‌های ‌پرفروش دیده می‌شود. در بیش از سی سال گذشته، او به کارآفرینان و کسب‌وکارها کمک کرده است که با درک رسالتشان، تجارت خود را توسعه دهند و با استفاده از قدرت کتاب‌های او، در رسیدن به اهداف خود پیروز شوند. هر کسب‌وکار و تجارتی، به تجربه و درس‌گرفتن از تجربیات کسب‌وکارهای دیگر نیاز دارد و در این زمینه، چه چیزی می‌تواند از ایده‌های بانی و مدیر بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین جهان و از ثروتمندترین افراد تاریخ بهتر باشد؟ ازاین‌رو، خواندن این کتاب برای آن‌ها که می‌خواهند در بازار بمانند و رشد کنند، ضرورت ویژه دارد.

ضرورت مطالعة کتاب

در سال 1994، جف بزوس کارش را در وال‌استریت رها کرد تا به ایده‌ای که مدت‌ها در ذهن داشت، جامة عمل بپوشاند: تأسیس کتاب‌فروشی آنلاین. در آن سال‌ها، اینترنت تازه در دسترس عموم قرار گرفته بود و به نظر، رشدی خیره‌کننده داشت. بزوس برآورد کرده بود که نرخ رشد اینترنت بیشتر از 3000 درصد است. او می‌توانست حدس بزند که دیر یا زود، این فناوری جدید همه‌جا را فرامی‌گیرد. بزوس از والدینش سیصدهزار دلار پول قرض گرفت و کار روی ایده‌اش را شروع کرد. او نام سایتش را آمازون گذاشت تا در نتایج موتور جست‌وجو، که آن سال‌ها براساس حروف الفبا مرتب می‌شد، در صدر قرار بگیرد.
در سال 1997، وب‌سایت آمازون در دسترس قرار گرفت و حتی از آنچه بزوف حدس می‌زد هم بیشتر از آن استقبال شد. بیست‌ویک سال بعد، ارزش آمازون بیش از هزارمیلیارد دلار و بزوس ثروتمندترین مرد دنیا شده بود. این شرکت سریع‌ترین رشد را در تمام تاریخ داشت و حتی بحران جهانی اقتصاد و رکودهای مالی هم در آن تأثیر زیادی نگذاشت. همة آن‌ها به‌خاطر قدرت مدیریت جف بزوس بود. سؤال اینجاست که راز بزوس در موفقیت چه بود؟
اکثر افرادی که کسب‌وکارهای نوپا راه‌اندازی می‌کنند، تجربة عملیاتی و صنعتی ندارند و به همین دلیل، در اغلب موارد نیز شکست می‌خورند. دلایل شکست هر کسب‌وکاری به عوامل متعددی مرتبط است، اما اگر مانند بزوس بدانیم که چطور باید شکست‌ها را به «شکست‌های موفقیت‌آمیز» تبدیل کنیم و از آن‌ها به‌عنوان سکوی پرشی برای موفقیت‌های آتی کسب‌وکار خود استفاده کنیم، دیگر تحمل احساس شکست برای ما سخت نخواهد بود و با انجام ریسک‌های آگاهانه، می‌توانیم در بلندمدت، مانند آمازون، کسب‌وکارمان را به یکی از باارزش‌ترین شرکت‌های دنیا تبدیل کنیم. اگر شکست همیشه چیز بدی است، پس چرا آن را نوعی موفقیت می‌انگاریم؟
کتاب «نامه‌های بزوس» بر آن است تا با بررسی پیشرفت شگفت‌انگیز آمازون، به همین پرسش‌ها پاسخ دهد. مؤلفان مسیر رشد این شرکت را از سال 1997 تا 2018 مرور کرده‌اند تا به شیوة مدیریت و رهبری بزوس دست یابند. آن‌ها برای این کار، به سراغ نامه‌های بزوس به سهام‌داران رفته‌اند. او هر سال، به سهام‌داران خود نامه‌هایی نوشته و عملکرد شرکت و ایده‌های خود را توضیح ‌داده است. اندرسون‌ها با بررسی این نامه‌ها توانسته‌اند تا حدی زیادی رویکرد بزوس را درک کنند.

خلاصة کتاب

اندرسون‌ها در کتاب «نامه‌های بزوس»، چهارده اصل لازم برای رشد هر کسب‌وکاری را در قالب چهار عنوان به نام‌های آزمایش‌کردن، ساختن، تسریع‌کردن، و مقیاس‌کردن طبقه‌بندی کرده‌اند. آن‌ها در هر فصل، با بیان داستان‌هایی مرتبط با هر اصل، به شناخت و درک بهتر ما از هریک کمک شایانی می‌کنند. با بیان سؤالاتی در آخر هر فصل، از خوانندگان کتاب می‌خواهند که با جواب‌دادن به آن‌ها، خود و کسب‌وکارشان را به چالش بکشند و درصورت نیافتن جواب مناسب، درصدد رفع آن مشکل برآیند. همچنین با بیان تاریخچة آمازون از بدو تأسیس و شرح داستان شکل‌گیری نوآوری‌های پیشرفته آن‌ها در طول این سالیان، مطالب مفیدی را برای علاقه‌مندان به خود شرکت آمازون و افرادی که در حوزة فناوری تحصیل می‌کنند یا صاحب کسب‌وکاری هستند، گردآوری کرده‌اند که در اینجا، به‌طور خلاصه به نکات مهم آن اشاره می کنیم.
موفقیت در حیطة کسب‌وکار، موضوع پیچیده‌ای است و عوامل زیادی دست‌به‌دست هم می‌دهند تا فردی در یک حیطة کاری موفق شود. مهم‌ترین نکته دربارة بزوس، ریسک‌پذیری او است. او هیچ‌وقت فکر نمی‌کرد آمازون به چنین ایدة موفقی تبدیل شود، اما این جسارت و ریسک‌پذیری بزوس بود که آمازون را تا این حد به موفقیت رساند. بزوس معتقد است موفقیت بدون ریسک‌پذیری به وجود نمی‌آید.
او به ایده‌ها اهمیت می‌دهد. هرکس ایده‌ای را مطرح کند، اگر موفق شود، پاداش ویژه می‌گیرد و اگر موفق نشود، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. همین موضوع سبب داشتن ایده‌های تازه و نوآوری می‌شود. اگر می‌خواهیم تجربة کار در زمینه‌ای را داشته باشیم، نباید متواضع‌بودن و شاگردی‌کردن را فراموش کنیم. تعامل با افرادی که در فضای کاری غرور زیادی دارند، سخت است و همین تعامل سخت و انعطاف‌ناپذیری، موجب می‌شود افراد تمایل زیادی به انتخاب ما نداشته باشند.
خلق ارزش اهمیت ویژه‌ای دارد. وقتی در مجموعه‌ای فعالیت می‌کنیم، می‌توانیم از فرصت‌هایی که برایمان ایجاد می‌شود، استفاده کنیم و با خلاقیت خودمان، ارزشی را در آن مجموعه خلق کنیم و کاری را که به ما واگذار شده است، به‌قدری عالی انجام بدهیم که به صاحبان کار القا کنیم ما مهره‌ای غیرقابل جایگزین هستیم.
برای داشتن کسب‌وکار موفق، باید سرمایه‌گذاری کنیم و پس‌اندازکردن را بیاموزیم. اینکه به‌محض ورود به دنیای کار، بخواهیم با اولین درآمد به فکر سفر و تفریح و مانند این‌ها باشیم، قطعاً در آیندة نه‌چندان‌دور، ما را با مشکلات مالی زیادی مواجه می‌کند. این طبیعی است که نتوانیم هرآنچه می‌خواهیم، در همان لحظة اول ورود به دنیای کار برای خود فراهم کنیم، اما می‌توانیم به‌جای خرج‌کردن پول برای تفریح، کار و سرگرمی خود را به‌صورت هوشمندانه، با هم ادغام و ترکیب کنیم و هم کار کنیم و هم لذت ببریم. همچنین، سرمایه‌گذاری فقط در حیطة مالی نیست و می‌توانیم با یادگیری مهارت، سرمایه‌گذاری کنیم.
عمل به دانسته‌ها اهمیت زیادی دارد. در دنیای امروز، درگیر آلودگی اطلاعات شده‌ایم و بسیاری از اطلاعات را در اختیار داریم، ولی عملاً کاری نمی‌کنیم. باید در حوزة کسب‌وکار، هر آنچه یاد می‌گیریم، شخصی‌سازی کنیم و به آن عمل کنیم و بعد از آن، به‌سراغ منابع دیگر برویم. اگر انتظار داشته باشیم همه ما را دوست داشته باشند، نمی‌توانیم موفق شویم. ممکن است در مسیر موفقیت شغلی، افراد دیگری ما را تحقیر کنند، طعنه و کنایه بشنویم، عده‌ای از کارمان متنفر باشند و مانند این‌ها. مطمئناً از کار آن‌ها ناراحت خواهیم شد و این رفتارها ما را اذیت می‌کنند، اما آنچه بدیهی است، این است که مسیر رشد با سختی‌هایی همراه است. مهم این است که تسلیم نشویم و دوباره و تا انتها ادامه دهیم.
همواره باید به‌دنبال ایده‌هایی بود که با کمک آن‌ها بتوان از شکست‌هایی که در هر کسب‌وکاری وجود دارد، به نفع خود استفاده کرد. بزوس در یکی از نامه‌ها می‌گوید: «من میلیاردها دلار از شکست‌هایمان در آمازون به ‌دست آورده‌ام؛ دقیقاً میلیاردها دلار از شکست‌ها. شاید Pets.com یا Kosmo.com را به‌ یاد بیاورید. مانند عصب‌کشیِ بدون بی‌حسی بود. هیچ‌کدام‌شان لذت‌بخش نبودند، اما اهمیتی هم ندارند.
آنچه شرح آن رفت، خلاصه‌ای کوتاه بود از مطالبی ارزشمند، که ایده‌های ناب و شیوه‌های خاص مدیریتیِ ابربازرگان و کارآفرینی موفق را نشان می‌دهد که می‌تواند کسانی را که مایل به دانستن و به‌کاربستن روش‌های اداره و توسعة نوین تجارت هستند، ترغیب کند تا این کتاب را بخوانند.

 

نوشته‌های مشابه