سامان غذا و دارو

عبده‌زاده در پاسخ به خبرنگار ماهنامه توسعه فناوری‌ها نوین پزشکی:
سازمان غذا و دارو باید از تعارض منافع ساختاری رها شود

 

رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در نشست خبری هیئت مدیره این سندیکا با اهالی رسانه در پاسخ به خبرنگار ماهنامه توسعه فناوری‌های نوین پزشکی در خصوص تغییراتی که باید در اساسنامه سازمان غذا و دارو اجرا شود تا دست یابی به اهداف برنامه هفتم توسعه محقق شود،گفت:«اتفاقاتی که در سطح کلان و در اساسنامه سازمان غدا و دارو باید رخ بدهند جدا شدن سازمان غذا و دارو از گروه حاکمیتی و اجرایی و رها شدن از تعارض منافع ساختاری است. چرا که تمام کارهای ما در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی وابسته به سازمان غذا و دارو است و همین باعث کند شدن روند کارها می‌شود..»

محمد عبده زاده افزود:« تعارض منافع ساختاری در شرح وظایف وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو وجود دارد و باید سازمان غذا و دارو به وظیفه ذاتی خود برگردد. یعنی از حوزه اجرایی خارج شده و به حوزه تضمین کیفیت برود. اگر چنین اتفاقی رخ بدهد یعنی مانند سایر کشورهای دیگر دنیا، قطار در مسیر درست قرار گرفته است.»

او ادامه داد:« در حال حاضر سازمان غذا و دارو هم مسئول کمیت است و هم کیفیت، هم متولی صنعت است هم متولی بیمار، هم قیمت‌گذار کالا است و هم خریدار آن و همه این وظایف در ذات‌شان با هم تداخل دارند. اکنون زمان آن رسیده است که کم‌کم وظایف غیر مرتبط از این سازمان جدا شده و به نهادها و مراکز مرتبطی مانند انجمن‌ها، دانشگاه‌ها، وزارت صمت و… واگذار شود تا سازمان غذا و دارو به یک سازمان چابک و مدافع کیفیت تبدیل شود.»

عبده‌زاده خبر داد که در حال حاضر پیش‌نویس اساسنامه سازمان غذا و دارو از طرف دفتر وزیر بهداشت برای دولت ارسال شده است و پیش از آن هم از کارشناسان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو و انجمن‌هایی که در حوزه داروسازی فعال هستند نظرخواهی شده است و این نظرات جمع‌بندی و همراه پیش نویس برای دولت فرستاه شده است.

نوشته‌های مشابه