مجوزدهی

مدیر توسعة کسب ‏و کار دیجیتال شرکت پیشتاز طب زمان:

فرایند کند مجوزدهی سلامت دیجیتال منجر به فرصت‏‌سوزی می‌شود

به گفتة مدیر توسعة کسب ‏و کار دیجیتال گروه پیشتاز طب زمان، قوانین و فرایند مجوزدهی یکی از نکات بسیار مهمی است که کسب ‏و کارهای سلامت دیجیتال باید به آن توجه خاص کنند، اما قوانین ناقصی که در این حوزه وجود دارند، یا حتی قوانین واجبی که هنوز وجود ندارند، از سد راه‌های کسب‏ و کارهای این حوزه‌‏است و منجر به فرصت‌سوزی می‌شود.

به گزارش مدرن مد، آرش برجی‌خانی دربارة وظایف رگولاتور در این بخش می‌گوید: «صنعت سلامت حساسیت خودش را دارد و واقعاً باید به قانون‌گذار حق داد که نظارت خوب، دقیق و کاملی داشته باشد. دربارة فرایند مجوزدهی هم همین نظر را داریم، اما این فرایندهای مجوزدهی، بررسی و نظارت، بسیار کند هستند و گاهی پیگیری نمی‌شوند.»

او می‌افزاید: «برای مثال، مواجهة وزارت بهداشت با موضوعات جدیدی که قانون در آن‌ها مسکوت است، این است که ابتدا فضا را می‌بندند و جلوگیری می‌کنند، بعد درباره‌اش فکر می‌کنند. تنها راه ‏حل این مشکل هم این است که به مطالعة روش‌های قانون‌گذاری بین‌المللی و کشورهای دیگر در این حوزه بپردازند، نمونه‌ها را ببینند، ارزیابی کنند و با کمی بومی‌سازی، آن را در اینجا به کار بگیرند.»

مدیر توسعة کسب‏ و کار دیجیتال گروه پیشتاز طب زمان، لَختی و سرعت کم نیروهایی را که برای رسیدگی به این امور اختصاص داده می‌شوند، یکی دیگر از دلایل کندی این بخش می‌داند و ادامه می‌دهد: «بخش مجوزدهی می‌تواند از نظر چابکی و دانش تسریع شود. میانگین زمانی که برای دریافت مجوز یک محصول در آیمد می‌گذرد، گاهی دو تا سه برابر زمانی است که برای دریافت گواهی‌های سی‌ای یا اف‌دی‌ای صرف می‌شود.»

او بیان می‌کند: «این نشان می‌دهد فرایند مجوزدهی در حوزة سلامت در ایران، دچار مشکل است، اما می‌توان این چهارچوب‌ها را بهینه‏‌سازی کرد، به ‏نحوی‏ که زمانی‏ که برای بررسی و صدور مجوزها اختصاص می‌دهند، کاهش پیدا کند، یا دست‌کم، به زمان استاندارد جهانی نزدیک شود.»

به اعتقاد برجی‌خانی، این مسائل باعث شده است هم‌ سرمایه‌گذار، هم کارآفرین، به حوزة سلامت دید منفی‌تری داشته باشند و راحت جذب این حوزه نشوند.

او توضیح می‌دهد: «این کندی و بلاتکلیفی جذابیت‏‌های ایجاد کسب ‏و کار و سرمایه‌گذاری در سلامت دیجیتال را کاهش می‌دهد؛ چون شما احتمالاً نرخ بازدهی کمتر خواهید داشت و دیرتر وارد بازار خواهید شد. این شرایط به ‏گونه‌ای فرصت‌سوزی است.»

مدیر توسعة کسب‏‌وکار دیجیتال گروه پیشتاز طب زمان می‌گوید: «سلامت دیجیتال، صنعتی چندوجهی است که در آن، حتماً یک بازیگر سلامت، بازیگر حوزة تجارت الکترونیک، اپراتور حوزة فینتک (فناوری مالی) و یک فعال حوزة اینشورتک یا بیمه حضور دارند؛ چراکه آیندة سلامت، آیندهای چندوجهی است.»

او می‌افزاید: «نمی‌توان سلامت دیجیتال را تنها با یک بازیگر حوزة سلامت تصور کرد. برای مثال، امروزه، هوش مصنوعی کم‌کم در حال ورود به حوزة سلامت است و کاربردهای گستردة خود را نشان می‌دهد. بسیاری از بازیگران قدیمی صنعت سلامت، دانش، تخصص و تجربة صنعت سلامت را دارند، اما دانش و تخصص هوش مصنوعی را ندارند، درحالی‏که ترکیب تجربة حوزة صنعت سلامت با فناوری‌های روز و قرارگرفتنش در کنار صنایع دیگر، می‌تواند منجر به آن شود که صنعت سلامت خدمات بهتر و مؤثرتری ارائه کند. بنابراین، نمی‌توانیم سلامت دیجیتال را بدون همکاری چندبخشی و بدون همکاری بین صنایع مختلف تصور کنیم.»

مدیر توسعه کسب‏وکار دیجیتال گروه پیشتاز طب زمان ادامه می‌دهد: «ما این مسیر را درک و آغاز کردیم و سعی می‌کنیم با بازیگران شرکت‌های فعالی که در صنایع مختلف وجود دارند، کم‌کم گام‌های کوچکی در این مسیر برداریم و امیدواریم در نهایت، به اتفاق مثبتی منجر شود.»

برجی‌خانی در مورد مهم‏ترین ویژگی یک کسب ‏و کار می‌گوید:«عوامل مختلفی در این داستان نقش دارند. به‏ طور عام، کسب ‏و کاری می‌تواند موفق باشد و ماندگار شود که از تیم خوبی نشئت گرفته باشد، مسئلة درست را انتخاب کرده باشد، روی بازار درستی دست گذاشته باشد و در نهایت، بتواند محصول یا خدمت متناسب با نیاز را ارائه بدهد، اما کسب ‏و کارهای صنعت سلامت باید به چند موضوع دیگر هم توجه کنند. نخست، توجه به بحث قانون‌گذاری و مجوزهاست، دوم، اینکه بهتر است حتماً در کنار کسب‏وکاری باسابقه‌تر در حوزة سلامت قرار بگیرند و سوم، موضوع ایجاد اعتماد در صنعت سلامت است.»

مدیر توسعة کسب‏ و کار دیجیتال گروه پیشتاز طب زمان، اعتمادسازی در کسب ‏و کارهای نوین سلامت را از مهم‏ترین عوامل موفقیت می‌داند و تأکید می‌کند: «هنگامی که می‌خواهید محصول یا خدمت جدیدی را وارد حوزة سلامت کنید، پیش از همه، باید به‌منظور ایجاد اعتماد برای کاربران، فعالان حوزة سلامت، پزشکان و ارائه‌‏دهندگان خدمات سلامت، برنامه‌ای داشته باشید.»

او موضوع مهم بعدی را، که کسب ‏و کارهای سلامت باید به آن توجه کنند، موضوع تولید و فروش می‌داند و می‌افزاید: «با توجه به اینکه تولید و فروش به صنایع دیگری مانند تجارت الکترونیک، فینتک (فناوری مالی)، اینشورتک (فناوری بیمه) و لاجستیک (جابجایی کالاها) وابسته است، کمی پیچیده‌تر می‌شود و سختی‌های خودش را دارد.»

برجی‌خانی توجه به این چند نکته را، در کنار نکات عمومی‌ای که هر کسب ‏و کاری، در هر حوزه‌ای، باید مورد توجه قرار دهد، برای کسب‏ و کارهای سلامت دیجیتال بسیار مهم می‌داند و به ‏عنوان سرمایه‌گذار می‌گوید: «هرکدام از این موارد، با ضریب خاصی، در مؤلفه‌هایی که ارزیابی می‌کنیم، برای اینکه چه کسب ‏و کاری مناسب سرمایه‌گذاری است، مؤثر است و حتماً منِ سرمایه‌گذار، به ‏عنوان شرکتی که سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی انجام می‌دهم، به آن‏ها توجه می‌کنم.

افزون بر اینکه من به ‏عنوان سرمایه‌گذار، به این توجه می‌کنم که آیا کسب ‏و کاری که بررسی می‌کنم، در زنجیرة ارزش من و در کنار کسب ‏و کار من هم می‌تواند خلق ارزش کند یا نه.»

 

یادآور می‌شود که این مطلب بخشی از یک گفت و گوی ظولانی‌تر است که مشروح آن در  شماره ۶۰ (آذر ماه)  ماهنامه توسعه فناوری‌های نوین پزشکی منتشر شده است و مخاطبان عزیز می‌توانند آن را در این شماره مطالعه کنند.

تهیه‌وتنظیم: رویا کاکاوند

نوشته‌های مشابه