انتقال دانش

گفت‌وگو با ، معاون راهبری و نظارت بر شرکت‌های هلدینگ دارویی برکت؛
انتقال دانش و فناوری، تنها راه تحقق اهداف صادراتی برنامة هفتم توسعه

معاون راهبری و نظارت بر شرکت‌های هلدینگ دارویی برکت انتقال دانش و فناوری را تنها راه تحقق هدف صادراتی یک میلیارد دلاری دارو در برنامه هفتم توسعه عنوان کرد.

به گزارش مدرن مد علی فلاح‌پور در گفت و گو با ماهنامه توسعه فناوری‌های نوین پزشکی گفت: «به عقیدة من، تحقق این هدف با شرایط حال حاضر صنعت دارو سخت است؛ مگر اینکه انتقال فناوری هم بخشی از این صادرات در نظر گرفته شود. ما همین امروز هم در حوزة سلول‏ درمانی به مرحله‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم فناوری را انتقال بدهیم. همین حالا هم کشورهای آفریقایی دانش فنی را از ما می‌خرند.»

فلاح‌پور در نظرگرفتن انتقال فناوری را به‏ دلیل رقم بالای آن، موجب تأمین این هدف دانسته و افزود: «اگر در کنار صادرات دارو، صادرات تجهیزات، دانش فنی و طراحی صنعتی را هم در نظر بگیریم، رقم این صادرات آن‌قدر بالا می‌رود که بتواند این هدف را محقق کنند، به ‏ویژه که ما در کشور، به‏ دلیل تجربه‌ای که در این چهل سال در صنعت دارو داشته‌ایم، حتی امکان طراحی کارخانه‌های دارویی را در کشورهای دیگر نیز داریم.»

او به طراحی دو کارخانة تولید دارو در عراق توسط هلدینگ برکت اشاره می‌کند و گفت: «عراق نیز در پی احیای صنعت داروی خود است و می‌خواهد در این زمینه مستقل شود. به همین دلیل، در زمینة طراحی کارخانه‌های تولید دارو با ما مذاکراتی داشته‌اند که به‏خوبی پیش رفته است و امید داریم که بتوانیم در این زمینه کمکشان کنیم.»

 

هلدینگ برکت سی میلیون دلار ظرفیت صادراتی دارد

به گفتة فلاح‌پور، صادرات همیشه یکی از اولویت‌های مجموعة برکت بوده است، تاجایی‌که در حال‏ حاضر، هلدینگ برکت به‏ حدود پنجاه کشور صادرات دارد. او بیان کرد: «مجموعة برکت ۸۰۰ قلم محصول دارد که از این تعداد، ۷۹ محصول ثبت شده و نزدیک به ۱۵۰ محصول دیگر نیز برای صادرات، درحال ثبت است.»

او افزود: «با توجه به اینکه همیشه صادرات شعار اصلی‌مان بوده است، در بودجه‌هایی که برای شرکت تدوین می‌کنیم، بودجة صادراتی جایگاه ویژهای دارد، اما با توجه به شرایط کشور و کمبودهای دارویی که در سه سال اخیر در کشور داشته‌ایم، سازمان غذا و دارو مجوزهای صادرات را کمی محدود کرده است؛ چون به‏ هر حال، رسالت اصلی سازمان غذا و دارو، تأمین دارو برای جامعة خودمان است. در نتیجه، در سه سال گذشته، با وجود اینکه سی میلیون دلار ظرفیت صادراتی داشتیم، سیاست‌های صادراتی ما هم متناسب با سیاست‌های سازمان غذا و دارو، مقداری کم‏رنگ شده است.»

معاون راهبری و نظارت بر شرکت‌های هلدینگ دارویی برکت یکی از دلایل این ظرفیت صادراتی را توجه ویژة کشورهای اسلامی منطقه به داروهای ایران می‌داند و توضیح داد: «تولیدات ما حلال است. ما حتی برای ژلاتین کپسول‌هایمان هم از ژلاتین حلال استفاده می‌کنیم و کشورهای عربی و مسلمان منطقه مانند عراق، افغانستان و …، نگاه مثبتی به محصولات ایرانی دارند.»

او محدودیت‌های صادراتی را محدودکننده می‌داند، اما معتقد است نمی‌تواند در سیاست‌های کلی کشور، از جمله جهش تولید، خللی ایجاد کند؛ چرا که میزان آن در برابر کل تولیدات کشور، بسیار ناچیز است.

فلاح‌پورگفت: «در بهترین تاریخ صادراتی کشور در زمینة دارو، تنها ۴ درصد از کل فروش شرکت‌های ایرانی صادر شده است، یعنی در بهترین حالت، نسبت صادرات به فروش دارو، ۴ درصد است. این عدد اصلاً عدد بزرگی نیست. به همین دلیل، معتقدم این محدودیت‌های صادراتی هرچند ناخوشایند است، قابل درک است و مغایرتی با بحث جهش تولید ندارد.»

او با اشاره به اینکه هلدینگ برکت سالانه نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش تولید دارد، ادامه داد: «افزون بر این، آمار صادرات ما و البته کل صنعت دارو، معمولاً در سه ماه پایانی سال افزایش می‌یابد؛ زیرا سازمان غذا و دارو، که از تأمین داروی مورد نیاز کشور اطمینان می‌یابد و مطمئن می‌شود که با کمبود روبه‌‏رو نیست، مجوزهای صادراتی را صادر می‌کند. به همین دلیل، ما انبار محصولات را برای این سه ماه، پر نگه می‌داریم. بنابراین، فکر نمی‌کنم محدودیت صادراتی تأثیری در حجم تولید داشته باشد.»

نوشته‌های مشابه