اتاق بازرگانی

گفت‌وگو با محمد شریفی، رئیس مرکز نوآوری و شتاب‌دهی اتاق بازرگانی ایران؛
ورود اتاق بازرگانی به تنظیم قوانین و مقررات هوش مصنوعی در سلامت

رئیس مرکز نوآوری و شتاب‌دهی اتاق بازرگانی ایران از ورود اتاق بازرگانی به تنظیم قوانین و مقرراتهوش مصنوعی در سلامت خبر داد و  دربارة دلایل توجه اتاق بازرگانی به سلامت دیجیتال و هوش مصنوعی در سلامت گفت: «مدیریت سلامت بحث بسیار پرهزینه‌ای است، ولی استفاده از فناوری‌های نوینی مانند هوش مصنوعی و سلامت دیجیتال، می‌تواند در مدیریت و کاهش این هزینه‌ها نقش بسیار مؤثری داشته باشد.»

به گزارش مدرن مد، محمد شریفی،در گفت‌وگو با ماهنامة توسعة ‌فناوری‌های نوین پزشکی،سلامت دیجیتال را به‌مثابة یک زنجیرة تأمین کامل می‌بیند و ادامه می‌دهد: «ما در اتاق بازرگانی ایران، انجمن‌های تخصصی داریم که در این حوزه کار می‌کنند؛ چراکه مباحثی مانند هوش مصنوعی و سلامت دیجیتال، جدید و درحال‌توسعه‌اند. بنابراین، تمرکزمان را بیشتر روی این گذاشته‌ایم که بتوانیم طرف‌های مختلف و ذی‌نفعان متعدد این بخش را به استفاده و بهره‌گیری از آن مجاب کنیم، تا این زنجیرة تأمین به‌صورت کامل شکل بگیرد.»

رئیس مرکز نوآوری و شتاب‌دهی اتاق بازرگانی ایران هدف اصلی این مرکز را فرهنگ‌سازی میان چهار بخش اصلی این حوزه، یعنی حاکمیت، استارتاپ‌ها و مجریان آن، پزشکان و مردم عنوان کرد و افزود: «ما تمام این طرف‌ها را بخش‌های مختلف زنجیرة تأمین در نظر می‌گیریم و در پی این هستیم که قوانینی را تنظیم و تدوین کنیم که برخلاف باقی قوانین موجود، نه دست‌وپاگیر باشند و مانع حرکت فعالان این بخش شوند و نه فرصت فرار یا تخلف را برای افرادی دیگر فراهم کنند.»

 

سلامت دیجیتال به رشد تولید ناخالص ملی می‌انجامد

کاهش هزینه‌ها و هدایت بودجه‌های محدود به بخش‌هایی که رشد بیشتری را به‌همراه دارند، یا رفاه بیشتری را برای تعداد زیادتری از افراد فراهم می‌کنند، یکی دیگر دغدغه‌های حاکمیت‌هاست؛ این دغدغه در حوزة پرهزینه و پر مخاطبی مانند سلامت، چند برابر هم می‌شود.

شریفی با اشاره به اینکه تنها تغییر نسل اینترنت از نسل 4G به نسل 5G در هشت کشور توسعه‌یافته، حدود پانصد میلیارد دلار صرفه‌جویی به‌همراه داشته و موجب افزایش چشمگیر تولید ناخلص ملی‌شان شده است، ‌می‌گوید: «این تغییر در آمریکا، حدود ۲۵۰ میلیارد دلار و پس از آن، در چین، حدود ۷۰ میلیارد دلار صرفه‌جویی به‌همراه داشته است که به کمک همین صرفه‌جویی، توانستند رشد قابل توجهی در رقم تولید ناخالص ملی داشته باشند. به همین دلیل، استفاده از فناوری‌های نوینی مانند هوش مصنوعی و دیجیتالی‌کردن آن در بخش پرهزینه‌ای مانند سلامت، می‌تواند در شرایط فعلی اقتصادی کشور، کمک بزرگی باشد.»

رئیس مرکز نوآوری و شتاب‌دهی اتاق بازرگانی ایران مهم‌ترین کار این مرکز را فرهنگ‌سازی می‌داند و ادامه می‌دهد: «من این فضا را چرخة کاملی می‌بینیم که در آن، هم حاکمیت، هم پلتفرم‌های خصوصی، هم کسانی که فضاهای ابری داده را مدیریت می‌کنند، هم کسانی که به تولید و جمع‌آوری داده می‌پردازند و …، در آن سهم دارند و باید در تدوین مقررات آن هم سهیم باشند. این‌گونه نیست که کسی بتواند خودش را از این حوزه عقب بکشد و بعداً هم ساز خودش را بزند؛ به‌ویژه که این حوزة هزینه‌بر حتی می‌تواند مواردی مانند امنیت اقتصادی یا توسعة انسانی را هم تحت‌تأثیر خود قرار دهد.»

او یادآور می‌شود: «از نظر ما، این مسائل بسیار جدی‌اند و به همین دلیل، سعی می‌کنیم مشکلات و چالش‌های این بخش را پالایش کنیم و آن‌ها را از طریق راه‌هایی که در مرکز نوآوری و شتاب‌دهی اتاق بازرگانی ایران وجود دارد، یا از طریق اتاق بازرگانی، با حاکمیت یا دولت مطرح و فواید و مضرات بهره‌گیری از این فناوری‌ها و سود و هزینة آن‌ها را نیز کنارش عنوان کنیم و یادآور شویم که چه تأثیری روی رشد تولید ناخالص ملی و افزایش سطح رفاه مردم خواهند داشت، تا به‌این‌ترتیب، لزوم بهره‌مندی و به‌کارگیری فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی و سلامت دیجیتال را فرهنگ‌سازی کنیم.»

شریفی معتقد است اگر این فرهنگ‌سازی انجام شود و حاکمیت و مسئولان دولتی متوجه لزوم و فواید این فناوری‌ها بشوند، بخش خصوصی هم کارش را راحت‌تر انجام خواهد داد. او می‌افزاید: «درحال‌حاضر، تلاش می‌کنیم فضای موجود را پایش کنیم و از طریق آن، به تحلیل درست برسیم و نتایج آن را به‌عنوان دادة درست، به دولت برسانیم.»

یادآور می‌شود؛ این مطلب بخش کوتاهی از یک مصاحبه طولانی‌تر است و مخاطبان علاقمند می‌توانند مشروح این گفتگو را در شماره 64 ماهنامه توسعه فناوری‌ها ینوین پزشکی(اردیبهشت 1404) مطالعه کنند. نسخه دیجیتال این ماهنامه در پلتفرم‌های فیدیبو و طاقچه در دسترس است.

 

تهیه‌وتنظیم: رویا کاکاوند

نوشته‌های مشابه