تاب‌آور

 محمد فاضلی:

تاب‌آوری صنعت دارویی ایران در شرایط تحریم نیازمند تقویت توانمندی‌ها و شبکه سازمانی است

 

 

محمد فاضلی گفت: «صنعت دارویی ایران برای تاب‌آور ماندن در شرایط تحریم و بحران، نیازمند توانمندی‌های داخلی، اصلاح سیاست‌ها و تقویت زنجیره تأمین است. کیفیت زندگی و قدرت یک کشور تا حد زیادی به بقای شرکت‌ها و سازمان‌هایش وابسته است.»

به گزارش مدرن مد، محمد فاضلی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، در سخنرانی خود با عنوان «تاب‌آوری شرکت‌ها در شرایط ناپایدار» که در دومین روز از دهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران فارما برگزار شد بر اهمیت تاب‌آوری و نوآوری در صنعت دارویی کشور تأکید کرد.

او در ادامه سخنان خود بر اهمیت تاب‌آوری سازمان‌ها تأکید کرد و اظهار داشت: «صنعت دارویی ایران برای تاب‌آور ماندن در شرایط تحریم و بحران، نیازمند توانمندی‌های داخلی، اصلاح سیاست‌ها و تقویت زنجیره تأمین است. کیفیت زندگی و قدرت یک کشور تا حد زیادی به بقای شرکت‌ها و سازمان‌هایش وابسته است.»

فاضلی با اشاره به تجربه خود در زمینه مداخلات دولت و نظام سلامت افزود: «اگر یک سیستم دارویی می‌خواهد تاب‌آور باشد، باید توسعه تولید داخل، تقویت زنجیره تأمین و اصلاحات سیاستی انجام شود. این عوامل روی بخش دارو موثر هستند.» او سپس سخنانش را یا این پرسش که چه کسی این کارها را انجام می‌دهد؟ ادامه داد و گفت:«مدیران اجرایی، مدیران بازاریابی و رهبران سازمان هستند که باید شبکه‌های داخلی و خارجی را مدیریت کنند.»

فاضلی در ادامه بر تفاوت بین دارایی‌های «خریدنی» و «ساختنی» شرکت‌ها تاکید کرد و توضیح داد: «می‌توانید تجهیزات و ماشین‌آلات بخرید، اما بهره‌وری واقعی و قابلیت تاب‌آوری وابسته به سرمایه انسانی، دانش و فرهنگ سازمانی است که نمی‌توان آن را خرید.»

او ادامه داد: «کره جنوبی یعنی سامسونگ و هیوندایی. چین یعنی میلیون‌ها شرکتی که در ان فعال هستند. در واقع بقا و توسعه کشورها تابع بقای شرکت‌های موجود در آن است. پس اگر ما می‌خواهیم مثل انسان مدرن در قرن ۲۱ زندگی کنیم، باید بدانیم که این امر وابسته به بقا و فعالیت شرکت‌ها و سازمان‌های ما است.»

محمد فاضلی شبکه‌های سازمانی و بین‌سازمانی را عامل حیاتی دیگر تاب‌آوری دانست و افزود: «سازمان‌هایی می‌توانند تاب‌آور باشند که شبکه‌های درون سازمانی و بیرون سازمانی را ساخته باشند و افراد شبکه‌ای داشته باشند. این افراد دانش و مهارت خود را در شبکه‌ها به کار می‌گیرند. وقتی در بحران زیرساخت‌های شما زیر فشار است، قابلیت سازمانی وابسته به مهارت و شبکه افراد است، نه تنها تجهیزات و منابع مالی آنها.»

این جامعه‌شناس همچنین نقش رهبری و فرهنگ سازمانی را برجسته کرد و گفت: «رهبران خوب در بحران، دائم اندازه می‌گیرند، ارزیابی می‌کنند و کارکنان را تشویق به مشارکت و حل مسئله می‌کنند. تاب‌آوری محصول شبکه و فرهنگ سازمانی است.»

او در پایان سخنان خود تأکید کرد: «ایران وارد عصر پسا منابع شده است؛ دوره‌ای که مانند گذشته منابع طبیعی ارزان و فراوان نیست. در این دوران بقای سازمان‌ها و شرکت‌ها به توسعه استعدادها، شبکه‌ها و استفاده از سرمایه انسانی وابسته است.تاب‌آوری صنعت دارویی ایران نیز نیازمند سرمایه‌گذاری در نیروی انسانی، شبکه‌های سازمانی، رهبری موثر و بهره‌گیری از تجربه‌های بین‌المللی است. با این رویکرد می‌توان حتی در شرایط سخت تحریم و بحران، بقا و توسعه سازمان‌ها را تضمین کرد.»

یادآور می‌شود متن کامل گزارش این سخنرانی در شماره 70 ماهنامه توسعه فناوری‌های نوین پزشکی (مهر ۱۴۰۴) منتشر خواهد شد. نسخه الکترونیک این نشریه در اپلیکیشن‌های فیدیبو و طاقجه نیز در دسترس علاقمندان قرار دارد.

تهیه و تنظیم: رویا کاکاوند

 

نوشته‌های مشابه