کاهش یک سوم زمان انتظار بیماران در اورژانس با هوش مصنوعی
سیستم مراقبتهای بهداشتی ساراسوتا، فلوریدا (Sarasota Memorial) با بهرهگیری از ابزار هوش مصنوعی پیشبینیکننده، موفق شد زمان انتظار بیماران در بخش اورژانس را تقریباً یک سوم کاهش دهد، حتی با افزایش ۲۲٪ حجم مراجعه به اورژانس. این فناوری فشار کاری بر پرسنل را کاهش داده و رضایت بیماران را بهبود بخشیده است.
به گزارش مدرن مد به نقل از Healthcare IT News، با رشد حجم بیماران، این بیمارستان با مشکلاتی در مدیریت ظرفیت و جریان بیماران مانند فرآیند ترخیص واکنشی و نامنظم، اطلاعات پراکنده میان واحدهای پرستاری و تیمهای درمانی و دسترسی محدود به وضعیت لحظهای بیماران مواجه شد.
این مسائل باعث تأخیر در ترخیص بیماران و ایجاد صف انتظار طولانی در اورژانس میشد و فشار کاری و خستگی کارکنان را افزایش میداد.
سارا گرایموود، مدیر اجرایی لجستیک و جریان بیماران در سیستم مراقبتهای بهداشتی ساراسوتا، فلوریدا (Sarasota Memorial)، همراه تیمش تصمیم گرفت از سیستم iQueue for Inpatient Flow شرکت LeanTaaS استفاده کند.
او توضیح داد: «این ابزار قادر است ترخیص بیماران را پیشبینی کند و با تحلیل دادههای تاریخی، وضعیت بالینی، طول مدت بستری و روند پذیرش، دیدی لحظهای و قابل اعتماد ارائه دهد.»
با استفاده از این سیستم پرستاران و مدیران واحدها بیماران با احتمال ترخیص بالا را شناسایی میکردند. پزشکان برای تسریع ترخیص اولویتبندی میکردند. خدمات محیطی برنامهریزی برای آمادهسازی تختها و اتاقها را از پیش انجام میدادند. تیم مدیریت تختها تصمیمگیریهای مطمئنتر در مورد پذیرش بیماران از اورژانس داشت.
نتایج قابل توجه در بهرهوری و رضایت بیماران
طبق گزارش بیمارستان، شش ماه پس از پیادهسازی ابزار AI در این سیستم بهداشتی ۳۲درصد ساعات انتظار بیماران در اورژانس کاهش یافت. متوسط طول مدت بستری به میزان ۱۳ ساعت کاهش یافت. ۱۰ درصد در زمان بین دستور ترخیص و خروج بیمار صرفهجویی شد و متوسط پذیرش تعداد بیماران روزانه بدون نیاز به افزودن تخت جدید ۲۳ درصد افزایش یافت.
توصیهها برای دیگر مراکز درمانی
گرایموود تأکید میکند که فناوری پیشبینیکننده تنها زمانی مؤثر است که با فرهنگ سازمانی و فرآیندهای عملیاتی هماهنگ شود. او میافزاید:« برای رسیدن به این هدف کارکنان باید به پیشبینیها اعتماد کنند و آنها را در برنامهریزی روزانه به کار گیرند. اهداف روشن و قابل سنجش برای کاهش زمان انتظار و افزایش بهرهوری مشخص شود و ادغام فناوری در جلسات روزانه و جریان کاری استاندارد ضروری است.»
او میگوید: «ارزش واقعی فناوری زمانی مشخص میشود که نتایج آن بهطور مداوم در عملیات روزمره به کار گرفته شود و کارکنان اثرات ملموس آن را مشاهده کنند.»
