عرضه نخستین دستیار هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی ویژه بیماران
شرکت نوآور حوزه سلامت دیجیتال بریتانیا، آيده هلث (Aide Health)، از ابزار جدید خود با نام Mirror که یک دستیار هوشمند ویژه بیماران است، رونمایی کرد. نخستین «دستیار ثبت و خلاصهنویسی هوش مصنوعی» (AI Scribe) ویژه بیماران که با هدف حل مشکل فراموشی یا سوءبرداشت توصیههای پزشکی پس از ویزیت طراحی شده است.
به گزارش مدرن مد به نقل از healthtechdigital، پژوهشها نشان میدهد تا ۸۰ درصد از جزئیات پزشکی بلافاصله پس از ملاقات با پزشک فراموش میشود و از بخش اندکی که در حافظه میماند، تقریباً نیمی از آن به اشتباه به یاد آورده میشود.
این موضوع پیامدهای جدی دارد؛ از جمله اینکه پایبندی بیماران به مصرف دارو تنها حدود ۵۰ درصد است که در نیمی از شکستهای درمانی نقش دارد. همچنین ارتباط ناکارآمد میان بیمار و پزشک در ۷۰ درصد رخدادهای ناخواسته پزشکی دخیل است که دوسوم آنها در زمان انتقال بیمار میان بخشهای درمانی روی میدهد.
از نظر اقتصادی نیز، برآورد میشود ارتباط ناکافی سالانه یک میلیارد پوند هزینه به نظام سلامت ملی بریتانیا (NHS) تحمیل میکند.
ایان وارتون، بنیانگذار و مدیرعامل Aide Health، در توضیح هدف از ایجاد این فناوری گفت: «تنها در ماه ژوئن امسال، ۲۰ میلیون ویزیت حضوری پزشک عمومی در انگلستان ثبت شده است. این یعنی دهها میلیون دستور، تشخیص و برنامه درمانی که ممکن است فراموش یا اشتباه برداشت شود. ما Mirror را برای بیماران طراحی کردیم، نه پزشکان؛ زیرا درک و بهخاطر سپردن اطلاعات پزشکی، یکی از مهمترین و قابلحلترین چالشهای نظام سلامت است.»
Mirror با ضبط محرمانه جلسات مشاوره و ارائه خلاصهای شخصیسازیشده و قابلفهم از گفتگوها، به بیماران امکان میدهد هر زمان که بخواهند به اطلاعات درمانی خود بازگردند. این فناوری باعث کاهش اضطراب، بهبود پایبندی به درمان و ارتقای نتایج سلامت میشود.
این ابزار برای همه انواع تعاملات پزشکی طراحی شده است — از مطب پزشک عمومی گرفته تا بیمارستانها و داروخانهها — و تضمین میکند بیماران دسترسی به سوابق دقیق و روشن از آنچه در جلسه گفته شده است داشته باشند.
در حالی که بیشتر دستیارهای هوش مصنوعی موجود برای تسهیل مستندسازی پزشکان طراحی شدهاند، Mirror بر حل مشکل بیمار تمرکز دارد: به یادآوردن و اجرای توصیههای پزشکی.
بیماران میتوانند با استفاده از Mirror:
درباره جلسه درمانی خود سؤال بپرسند و پاسخهایی مبتنی بر محتوای واقعی جلسه دریافت کنند.
خلاصه ویزیت را با اعضای خانواده یا مراقبین به اشتراک بگذارند.
موضوعات مرتبط را با محتوای معتبر پزشکی از Aide مرور کنند.
نکات کلیدی را در هر زمان بازبینی کرده و روند بهبود و مدیریت طولانیمدت بیماری خود را پیگیری کنند.
این فناوری بهویژه برای بیماران مبتلا به بیماریهای مزمن، افراد با سواد سلامت پایین یا کسانی که با چالشهای شناختی مانند زوال عقل روبهرو هستند، کاربرد و ارزش بالایی دارد.
شرکت آیده هلث (Aide Health) اعلام کرده است که تمامی دادههای صوتی تنها برای پردازش هوش مصنوعی استفاده شده و بلافاصله حذف میشوند. بیماران نیز بهروشنی مطلع میشوند که احتمال خطا در سیستمهای هوش مصنوعی وجود دارد و باید همواره دستورات پزشک را مبنا قرار داده و در صورت تردید با متخصص مشورت کنند.
به گفته شرکت، Mirror میتواند جایگزینی ایمنتر برای اتکای صرف بر حافظه انسان باشد؛ چرا که شواهد علمی نشان میدهد حافظه بیماران در اکثر موارد دقیق نیست.
وارتون در پایان افزود که ایده ساخت این فناوری از تجربه شخصی او در همراهی با پدرش مبتلا به آلزایمر خفیف الهام گرفته است؛ زمانی که پس از شکستگی لگن در بیمارستان بستری بود و حجم اطلاعات پزشکی ارائهشده برای او غیرقابلدرک و یادآوری بود.
او گفت: «ما تقریباً تمام مدت کنار او بودیم، اما بیشترین نگرانیام این بود که در لحظاتی که تنهاست، نکته مهمی از دست برود. هیچ بیمار یا خانوادهای نباید در عصر فناوری امروز چنین اضطرابی را تجربه کند.»
شرکت آیده هلث (Aide Health) پیشتر نیز با عرضه پلتفرم «Aide» به هزاران بیمار در سراسر NHS انگلستان کمک کرده تا بیماریهایی نظیر آسم، دیابت نوع ۲، COPD، فشارخون بالا و بیماری مزمن کلیوی را مدیریت کنند. این شرکت حمایت مالی از مؤسسه ملی تحقیقات سلامت و مراقبت (NIHR) و Innovate UK دریافت کرده است.
