صادرات، انتخابی گریزناپذیر برای رشد صنعت تجهیزات پزشکی است
مسئول کارگروه توسعه صادرات انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، با تأکید بر اهمیت نوسازی نگاهها در حوزه صادرات گفت: «صادرات جای کار بسیاری دارد، اما متأسفانه بهدلیل نگاه سنتی که طی سالهای گذشته بر این حوزه حاکم بوده، از ظرفیتهای واقعی آن استفاده کامل نشده است. امروز نیازمند ورود نگاههای جدید و برنامهمحور هستیم تا شرکتها بتوانند با یک طرح جامع، ورود هدفمند به بازارهای منطقهای و بینالمللی داشته باشند و در عین حال حفظ بازارهای موجود را نیز دنبال کنند.»
به گزارش مدرن مد، رضا رضایی با اشاره به محدودیتهای بازار داخلی و چالشهای مرتبط با گردش نقدینگی افزود: «در شرایط فعلی، صادرات یک انتخاب گریزناپذیر برای شرکتهایی است که بهدنبال رشد و پایداری هستند. فرصتهای متعددی در بازارهای جهانی وجود دارد که با برنامهریزی حرفهای و هوشمندانه میتوان از آنها بهرهبرداری کرد و زمینه توسعه صادرات تجهیزات پزشکی کشور را فراهم آورد.»
رضایی در ادامه با تأکید بر لزوم حضور فعال شرکتهای ایرانی در کشورهای منطقه اظهار داشت: «صرفاً صادرات محصول نباید هدف نهایی باشد. حضور در تولیدات داخلی کشورهای منطقه از جمله عراق و افغانستان یا همکاریهای مشترک صنعتی و انتقال دانش فنی، از اهمیت زیادی برخوردار است. حتی اگر صادرات محصول در مقطعی محدود شود، این نوع همکاریها میتواند حضور پایدار شرکتهای ایرانی را در بازارهای منطقه تضمین کند.»
مسئول کارگروه توسعه صادرات انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود درباره ظرفیت ایران در حوزه محصولات نانو، بایوتک و هایتک تصریح کرد: «در بخش محصولات دانشبنیان، بهویژه در حوزههای نانوتکنولوژی و بایوتکنولوژی، هنوز به اندازه پتانسیل واقعی کشور در بازارهای جهانی حضور نداریم. دلیل اصلی این مسئله تمرکز بیش از حد بر توسعه فناوری و غفلت از مباحث بازاریابی و حضور مداوم در بازارهای هدف است.»
رضایی که خود تحصیلکرده حوزه نانو است، افزود: «در حوزههایی که دانش و فناوری سهم بالایی در محصول دارند، رقابت سالمتر و حفظ بازار مطمئنتر است. با این حال، فعالان دانشبنیان ما نیاز دارند از حمایت شرکتهای حرفهای در زمینه بازاریابی و توسعه بازار بهرهمند شوند تا بتوانند در بازارهای منطقهای حضور پایدار پیدا کنند.»
او در پایان ابراز امیدواری کرد: «حرکتهای امیدوارکنندهای در سالهای اخیر آغاز شده و برخی از شرکتهای ایرانی توانستهاند در بازارهای جهانی افتخارآفرینی کنند، اما واقعیت این است که ظرفیتهای داخلی ما بهمراتب فراتر از آن چیزی است که امروز در عرصه بینالمللی شاهدش هستیم.»
