ثبت

تسهیل روند ثبت بین‌المللی، راهکاری برای حل چالش‌های صادرات دارو

مسئول صادرات داروهای انسانی شرکت رویان‌دارو یکی از دلایلی را که کشورهای توسعه‌یافته، مانند کشورهای اروپایی، کمتر از داروی ایرانی استقبال می‌کنند، بی‌اعتمادی به اعتبار نشان سی‌ای ایران عنوان می‌کند و می‌گوید: «روند ثبت دارو در اروپا بسیار دشوار است. در عین حال، بازار کشورهای آفریقایی به‌دلیل جمعیت زیاد و استقبال زیاد از داروهای ایرانی، از اولویت‌های آیندة شرکت محسوب می‌شود.»

به گزارش مدرن مد علیرضا ناجی یکی از موانع صادرات دارو را پیچیدگی روند ثبت آن در کشورهای مقصد می‌داند و می‌افزاید: «برای ثبت دارو در کشورهای دیگر، به مدارکی مانند گواهی اصول ساخت خوب (جی‌ام‌پی) بین‌المللی نیاز داریم و جی‌ام‌پی‌های محلی ایران اغلب پذیرفته نمی‌شوند. درحالی‌که ارائة این مدارک می‌تواند روند ثبت دارو را تسریع کند و به شرکت‌ها امکان ورود به بازارهای جدید را بدهد.»

او همچنین با اشاره به اختلافاتی که در سیستم ثبت دارو در کشورهای مختلف وجود دارد، این تفاوت‌ها را یکی از دلایل انتخاب بازارهای هدف صادراتی عنوان می‌کند.

مسئول صادرات داروهای انسانی رویان‌دارو چنین مثال می‌زند: «در روسیه نیز ثبت دارو بسیار زمان‌بر است و احتمال دارد بین یک تا پنج سال طول بکشد تا تنها یک دارو ثبت شود، درحالی‌که در تاجیکستان این روند بسیار ساده‌تر است. همین تفاوت‌ها و روندهای مختلف، بخش چشمگیری از چالش‌های صادراتی را شکل می‌دهند که به راهکارهای جدی برای تسهیل روند ثبت بین‌المللی نیاز است.»

مدیریت دقیق سبد محصولات و اولویت‌بندی براساس نیاز بازار مقصد

ناجی یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در صادرات را شناخت بازار و قوانین کشور مقصد می‌داند و تأکید می‌کند: «در بسیاری از موارد، روند ثبت دارو در کشور مبدأ نیز دشوار است و به هماهنگی با سازمان غذا و دارو و نهادهای مرتبط نیاز دارد. این مسئله به‌ویژه برای شرکت‌های نوپا یا داروهای جدید، که سابقة صادرات ندارند، چالش بزرگی است.»

او یکی دیگر از مشکلات موجود در زمینة صادرات داروی ایرانی را محدودیت تولید و ناتوانی در پاسخ‌گویی به نیازهای بازار خارجی می‌داند و می‌گوید: «هیچ شرکتی‌ نمی‌تواند همة داروها را تولید کند و باید با توجه به نیاز بازار، هدف را شناسایی و محصول مورد نیاز را تولید و تأمین کند. شرکت رویان‌دارو نیز از این قاعده مستثنی نیست. این نکته نشان می‌دهد که صادرات موفق نیازمند مدیریت دقیق سبد محصولات و اولویت‌بندی براساس نیاز بازار مقصد است.»

یادآور می‌شود این خبر بخش کوتاهی از یک گفتگوی مشروح است که متن کامل آن در شماره ۷۱ ماهنامه توسعه فناوری‌های نوین پزشکی(آبان ۱۴۰۴) منتشر خواهد شد و علاقمندان می‌توانند نسخه الکترونیک این شماره از آپ‌های فیدیبو و طاقچه دریافت کنند.

تهیه و تنظیم: رویا کاکاوند 

نوشته‌های مشابه