*به راستی بهترین تعریف خلاقیت چیست؟

 قبل از تعریف آن به شما می‏گوییم اگر واقعا می‎خواهید زندگی شاد و موفق‌تری داشته باشید و با اعتمادبه‌نفس تصمیم بگیرید، حتما خلاق باشید. به‌طوری‏که خلاقیت را همانند سپری در برابر فرازونشیب‎ها و مشکلات بزرگ زندگی‌تان قلمداد کنید.

خلاقیت می‎تواند منجر به نوآوری شود. خلاقیت، توانایی فکر کردن به ایده‌های جدید، مفید و جالب است. جدید از آن نظر که نمی‏توان گفت معنی خلاقیت، خلق یک ایده جدید است، چون یک ایده ممکن است برایتان جدید باشد اما برای کل دنیا خیر! ولی باز خلاقیت محسوب می‎شود. مفید یعنی ارزش‌آفرینی ایجاد کند و جالب یعنی فریبنده باشد.

*حالا از شما میپرسیم خلاقیت ذاتی است یا اکتسابی؟

در سال 1968، پروفسوری روی موضوع خلاقیت کار کرده بود. او 1600 کودک پنج‌ساله را با تست خلاقیت آزمود. نتیجه جالب آن آنالیز این بود که 98درصد خلاق بودند. او پنج‌سال بعد دوباره از همان کودکان آزمون گرفت و 30درصد شد. در پانزده‌سالگی، 12درصد و در بزرگسالی آنان دودرصد شد. با مطالعه می‎فهمید بهترین سن بروز خلاقیت، پنج‌سالگی است و نشان‌دهنده اکتسابی بودن خلاقیت است.

*موانع خلاقیت چیست؟

محیط، هوش، ثبات، روحیه محافظه‌کارانه، عادت کردن و مانوس شدن، اطمینان به روش‎های موجود، شیفتگی، ناامیدی و دلسردی، فقدان تمرکز ذهنی، تفکر ضدخلاقیت مانند این جملات: (من خلاق نیستم. مردم چه فکر می‎کنند؟ این مسئله به من مربوط نیست؟ مرد عمل باید باشیم.) آموزش سنتی در جهت خلاف خلاقیت، الگوهای قالبی، ترس از ارزیابی به وسیله دیگران.

هرچه محدودتر، خلاق‌تر

 محدودیت‏ها باعث می‎شود ذهن انسان خلاق‏تر شود. گاهی محیط پیرامون، برای انسان‏ها محدودیت‏هایی مشخص می‎کند که باعث می‌شود ذهن‎ها به دنبال راه‌حل‎‎های بیشتری بگردد تا بتواند از محدودیت‏ها عبور کند.

توصیه می‎شود کسانی که رشته مهندسی پزشکی را انتخاب می‎کنند و در آخر علاقه‎مند به کار در واحد مهندسی پزشکی بیمارستان هستند، باید حتما توانمندی رویارویی با روزهای دشوار را داشته باشند و بی‎انگیزه و بی‏دقت نباشند. در مدیریت تجهیزات پزشکی باید لباس رزم پوشید. شما با جان بیماران سروکار دارید و بهتر است نگهداری پیشگیرانه تجهیزات پزشکی را بیاموزید. نکته دیگر آن است که اگر فکر می‏کنید محدودیت، مانعی برای خلاقیت شماست و اگر آمادگی پذیرش کارهای نو را ندارید، محیط کار بیمارستان را کنار بگذارید.

هنر ذهن ما این است که همیشه به دنبال راهکار برای مسائل است و بعد از این‎که راهکار پیدا کرد به دنبال ارزیابی آن راهکارها می‌رود تا به راهکار بهتر برسد. پس این مسئله ذاتا برای ما وجود دارد. بسیاری مواقع محدودیت‎های خانوادگی منجر به مرگ خلاقیت در دوران کودکی فرد می‎شود، یعنی فرصت ایده‌سازی به او نداده‎اند.

دانشگاه، یکی از عوامل کاهش خلاقیت

ثبات، تعصب‌شناختی که توانایی ما را برای متفاوت دیدن دنیا محدود می‎کند و به مرور زمان علاقه‏مند می‏شویم در آن وضعیتی باشیم که ذهن ما دیگر به دنبال راه‌حل‎های جدید نگردد. با این‎کار ذهن‌مان را محدود می‌‏کنیم. ثبات عملکردی، ارتباطی و ساختاری از انواع تبات است. در ثبات عملکردی، پی به کاربردهای دیگر آن صندلی که رویش نشسته‌ایم، نبرده‌ایم. در ثبات ارتباطی، شما ماژیک روی وایت‌بورد و تاثیر رنگ آبیاش را فقط می‏بینید. آیا تاکنون به وجود یک نوع ماژیک با رنگ‌های متفاوت، فکر کرده‌اید؟ و ثبات آن چیزی است که در ذهن ما نسبت به موضوعات مختلف، نقش می‎بندد و انسان‏ها در طول تاریخ رفتارهای غیرخلاقانه می‎آموزند، مثل همان مورد تغییرخلاقیت از پنج‌سالگی تا بزرگسالی!

ثبات ساختاری یعنی آیا ماژیک منحنی یا قلاب شکل به جای ماژیک صاف اشکالی دارد؟

افراد باهوش نمی‏توانند زیاد خلاق باشند

بزرگ‌ترین گناه باهوش‏ها این است که دیگران را به حساب نمی‏آورند و همیشه دنبال مدل منطقی‌اند، سرعت انتقال بالا دارند و جزئیات را از دست می‏دهند. افراد باهوش نیاز به مقبولیت دارند. طبق تجربه و تحقیقات بسیاری از استادهای دانشگاهی، دانشجوهای دانشگاه‏های آزاد را نسبت به سراسری، خلاق‏تر و نوآورتر دانسته‌اند. پس هوش الزاما نمی‎تواند منجر به خلاقیت شود و خیلی مواقع هوش به‌عنوان مانع خلاقیت می‌تواند باشد.

عوامل موثر بر خلاقیت: انگیزش، شخصیت، محیط

خصوصیات افراد خلاق: کنجکاو و خوش‏بین بودن، در جست‌وجوی حل مشکل بودن، آماده برای مبارزه‌طلبی، دارای قدرت تخیل، دیدن مشکلات به‌عنوان فرصت و جالب دیدن آن، به مبارزه طلبیدن پیش‌فرض‌ها، پشتکار و سختکوشی

نکته آخر این‎که در همه چیز می‏توانید خلاقیت داشته باشید. از قبیل: خدمات، محصولات و فرآیندها

در بازاریابی به صدای محصول گوش کنید، ببینید از چه الگویی پیروی کرده است و به نیاز مشتری توجه داشته باشید.

فنون خلاقیت و یادگیری آن را در شماره‌های بعد می‌نویسیم. با ما همراه باشید …

منابع:

برگرفته از سخنرانی دکترمحمدمعید ملک‌زاد در همایش خلاقیت برای دانشجویان مهندسی پزشکی/ پاییز1397/دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب

نوشته‌های مشابه