بیستونهمین جشنوارة «تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی» با حضور معاون اول، معاون علمی، فناوری، و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور، وزیر بهداشت، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی، و جمعی از مدیران ارشد وزارت بهداشت و محققان برگزار شد.

به‌گزارش وبدا، در این مراسم که به‌میزبانی مرکز همایشهای بینالمللی رازی در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، از ۲۰ برگزیده در بخش حقیقی و ۴۸ برگزیده در بخش حقوقی، تقدیر شد.
این جشنواره با شعار «مهار تورم و رشد تولید و حمایت از تحقیقات و فناوری‌ها»، به‌منظور حل مشکلات حوزة سلامت کشور در پنج کمیتة علوم پایه، علوم بالینی، فناوری، دانشجویی، و بهرهوری و ارتقای سلامت برگزار شد و میزان مشارکت محققان و دانشمندان از این جشنواره نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد رشد داشت و از ۵۷۰ اثر در سال گذشته به ۸۰۴ اثر رسید.
در این جشنواره، از چهار محقق، سه مخترع، دو فناور، سه محقق جوان، دو دانشجوی فناور، دو پژوهش کاربردی، دو طرح تحقیقاتی، ده دانشگاه علوم پزشکی، شش مرکز رشد فناوری سلامت، نوزده مرکز تحقیقاتی، سه شرکت دارای محصول برتر، یک شرکت دانش‌بنیان، شش نشریة فارسی و انگلیسی، و همچنین چندین واحد توسعة بالینی بیمارستانها تقدیر شد.

وزیر بهداشت:
۴۰ درصد تولیدات علمی کشور مربوط به علوم پزشکی است
وزیر بهداشت، درمان، و آموزش پزشکی در بیست‌ونهمین جشنوارة «تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی» ۴۰ درصد تولیدات علمی کشور را مربوط به علوم پزشکی دانست و گفت: «امسال ۳۱۳ شرکت دانش‌بنیان در حوزة علوم پزشکی راه‌اندازی شده است.»
بهرام عین‌اللهی با اشاره به پیشرفتهای حوزة سلامت از ابتدای انقلاب اسلامی، تصریح کرد: «هدف مشترک همة ما ایجاد نظام پیشرفتة سلامت در تمدن نوین اسلامی است و پژوهش در تحقق این هدف نقش اساسی دارد.‌»
او احراز رتبة پانزده علمی جهان و اول منطقه در حوزة علوم پزشکی را توفیق نظام دانست و افزود: «ایران از بین ۱۳۲ کشور در شاخص جهانی نوآوری، رتبة ۶۲ را دارد. همچنین از 77791 مقالة علمی تولید داخل، 31864 مقاله مربوط به حوزة پزشکی است که ۴۰ درصد تولیدات علمی کشور را شامل می شود.
وزیر بهداشت ادامه داد: «از ۱۴۴۱ شرکت دانش‌بنیان حوزة علوم پزشکی، ۳۱۳ شرکت امسال راه‌اندازی شدند و به استانها برای صدور مجوز این شرکتها نیز تفویض اختیار شده است.» عین‌الهی همچنین از صدور مجوز تولید ۲۱۸ محصول سلامت محور توسط سازمان غذا و دارو خبر داد و گفت: «از ۷۴۰ محصول تجاری‌سازی‌شدة جدید در مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری وزارت بهداشت پشتیبانی شده است.»

نوشته‌های مشابه