یکی از شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزة تجهیزات پزشکی، موفق شده است دستگاهی طراحی و تولید کند که تنها در عرض چند ثانیه، مشکل کمبود هموگلوبین افراد را تشخیص می‌دهد.

به‌گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری، و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، فاطمه حاجی محمدحسینی، مدیرعامل شرکت «شناسایی افق سلامت (شناسل)» با اشاره به علائم متعدد جسمی و روانی کم‌خونی از قبیل خستگی، منگی، بی‌قراری، ضعف دستگاه ایمنی بدن، و … گفت: «تحقیقات نشان می‌دهد برخی اختلالات مانند سندروم پای بی‌قرار، علائم افسردگی، اختلالات خواب، و اضطراب در افراد کم‌خون بیشتر دیده می‌شود. در دوران جنینی هم با توجه به تأثیر آهن در دستگاه عصبی و مغز جنین، پایین‌بودن سطح آهن جنین، که به‌شدت تحت‌تأثیر سطح آهن مادر به‌‌ویژه خانم‌های باردار ساکن مناطق محروم است، ممکن است مشکلات مختلفی را برای دستگاه عصبی جنین برای مدت کوتاه (کودکی) یا در بلند مدت ایجاد کند.
به‌‌گفتة او، کم خونی در رشد و تکامل سیستم عصبی تأثیر مستقیم دارد و ممکن است در سلامت روان و قدرت شناختی حافظه و یادگیری، حتی تا پایان عمر، تأثیر منفی بگذارد. او با اشاره به ساخت دستگاهShenacell Hb101 برای اندازهگیری کمی مقدار هموگلوبین در خون در این شرکت گفت: «این دستگاه با استفاده از نمونه‌های مویرگی (نوک انگشت و…) یا وریدی در آنالیزگر، با استفاده از میکروکووت‌های یک‌بارمصرف آن، می‌تواند بدون کالیبراسیون و تنظیم قبلی، به‌صورت فوری میزان هموگلوبین خون را اندازه‌گیری کند.»
مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان خاطر نشان کرد: «اندازه‌گیری هموگلوبین خون نشانة میزان غلظت خون و فراوانی گلبول‌های قرمز در آن است و تغییر در آن و به‌خصوص کاهش آن، می‌تواند بسیار مهم باشد.»
او در ادامه، از رایج‌ترین آزمایش‌های خون، که پزشکان تحت‌عنوان اندازه‌گیری هموگلوبین از آزمایشگاه‌ها درخواست می‌کنند، یاد کرد و افزود: «این وسیله می‌تواند یک قطره خون بیمار را در عرض چند ثانیه تجزیه‌وتحلیل کند و میزان هموگلوبین آن را نشان دهد. اطلاعات دستگاه می‌تواند از کابل به رایانه منتقل شود. همچنین دستگاه همیشه آماده به کار است و با یکبار شارژ، می‌تواند هزار تست بگیرد و در تشخیص و درمان بسیاری از بیماریها کمک‌کننده است.»
این کارشناس فناور تصریح کرد: «سیستم Shenacell Hb101 نتایج کمی غلظت هموگلوبین را با استفاده از نمونه‌های مویرگی یا وریدی ارائه میدهد و مبتنی بر اندازهگیری نوری هموگلوبین در خون رقیق‌نشده است.»

نوشته‌های مشابه