سازمان غذا و داروی آمریکا نوعی دستگاه پزشکی کوچک و مجهز به هوش مصنوعی را تأیید کرده است که در ردیابی سه نوع سرطان پوست شایع، شامل سرطان سلول پایه، سرطان سلول سنگفرشی، و ملانوم، به پزشکان کمک میکند.

به‌گزارش نیواطلس، سرطان پوست درصورتی‌که زودهنگام ردیابی شود، به میزان زیادی قابل درمان است، اما برای این منظور، شناسایی سریع بیماری حیاتی است. تاکنون ردیابی بیماری به چشمان غیرمسلح یا آزمایش‌های بصری بزرگ‌نمایی شده از پوست متکی بوده است که به آموزش بالینی و تشخیص اولیة پزشکان مراقبتهای اولیه نیاز دارند، اما سازمان غذا و داروی آمریکا به‌تازگی نوعی دستگاه دارای هوش مصنوعی را تأیید کرده که هر سه نوع سرطان پوست را شناسایی میکند.
کودی سیمونز، از بنیان‌گذاران شرکت «درماسنسور»، سازندة این دستگاه، میگوید: «ما وارد عصر طلایی هوش مصنوعی مولد و پیش‌بینی‌کننده در صنعت خدمات درمانی شدهایم. این قابلیتها در کنار دیگر فناوری‌های نوین مانندطیف سنجی و توالی‌یابی ژنتیکی، ردیابی می‌شوند و درمان بیماری را بهبود میبخشند.»
نوک دستگاهی که «درماسنسور» ابداع کرده است، از طیف‌سنجی پراکندگی الاستیک (ESS) استفاده می‌کند. ESS فرایندی است که چگونگی پراکندگی فوتونها را هنگام انعکاس ساختارهای سلولی مختلف ارزیابی می‌کند. ساختار سلولی و زیرسلولی متفاوت ضایعات پوستی بدخیم، نور را به‌شیوهای متفاوت از ضایعات خوش‌خیم پراکنده میکنند. هوش مصنوعی‌ای که درماسنسور در دستگاهش به‌کار گرفته است، برای ارائة اطلاعات به پزشکان به‌منظور کمک به ارزیابی ضایعات پوستی، از تصاویر طیف‌سنجی استفاده می‌کند.

نوشته‌های مشابه