شرکت دانشبنیان «آریوژن فارمد» موفق شده است داروی «تراستوزومب» مورد استفاده در درمان سرطان پستان و معده را با یکهفتم قیمت نمونة خارجی تولید کند.

به‌گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری، و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، «آریوتراست» با نام ژنریک «تراستوزومب»، نوعی مونوکلونال آنتیبادی نوترکیب است که علیه رسپتور اپیدرمال انسانی فاکتور رشد2 عمل می‌کند. این رسپتور به‌طور طبیعی بر سطح سلولهای نرمال وجود دارد و سبب تنظیم میزان رشد و پرولیفراسیون سلولی می‌شود.
سلولهای سرطانی پستان و معده در بعضی موارد، مقادیر زیادی از HER2 روی سطوحشان دارند که سبب رشد سلولهای سرطانی میشوند. آریوتراست با اتصال به HER2 از فعالیت آن جلوگیری‌ می‌کند و سبب مرگ سلولهای سرطانی می‌شود.
آریوتراست در ویالهای 150 میلی‌گرمی و 440 میلی‌گرمی به‌صورت پودر لیوفیلیزه تولید میشود و پس از رقیقسازی با حلال، به‌صورت تزریق داخل وریدی، انفوزیون می‌شود.
محمدرضا یزدان‌نسب، کارشناس مطالعات بالینی شرکت آریوژن فارمد، با بیان اینکه این دارو، اکنون در فاز مطالعات بالینی است و پس از طی این دوره، مجوز صادرات را هم دریافت خواهد کرد، خاطرنشان کرد: «در حال حاضر، بررسی آثار دارو را در فاز چهار مطالعات بالینی در دست انجام داریم. این فاز یکی از فازهای رسمی و مورد تأیید رگولاتورهای داخلی و خارجی است. برای اینکه دریابیم دارو در جمعیت غربال‌‌نشده ممکن ‌است چه عوارضی به‌دنبال داشته ‌باشد، در این زمینه با پزشکان مختلفی در سرتاسر کشور همکاری می‌کنیم. اطلاعات بیماران جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل و نهایتاً گزارشی رسمی تهیه و به رگولاتورهای خارجی ارائه می‌شود. این موضوع باعث می‌شود صادرات داروهای ما با سهولت بیشتری انجام ‌شود.»

نوشته‌های مشابه