پژوهشگران استرالیایی روشی را برای استفاده از نانوذرات بلوری، به‌منظور ازبین‌بردن عفونت‌های مقاوم در برابر دارو ارائه کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، فیبروز کیستیک از شایع‌ترین بیماری‌های ژنتیکی در استرالیاست که در آن، ریه‌ها، دستگاه گوارش، و سیستم تولیدمثل تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد و سبب تولید مخاط اضافی، عفونت، و انسداد می‌شود.
به‌تازگی، با کمک هزینة پانصد هزار دلاری، که انکوباتور Cureator از طریق برنامة کاهش مقاومت میکروبی CSIRO در نظر گرفته است، محققان دانشگاه استرالیا جنوبی درحال توسعة آنتی‌بیوتیک‌هایی هستند که نانوذرات کریستال مایع دارند. این آنتی‌بیوتیک‌ها با دقت زیادی بیماری عفونت ریوی در افراد مبتلا به فیبروز کیستیک را هدف قرار می‌دهند و از بین می‌برند.
در این پروژه، قرار است فناوری پلتفرم استفاده شود؛ فناوری‌ای که مرکز نوآوری دارویی UNISA به‌صورت پتنتی به ثبت رسانده است و از آن برای ارائة روشی به‌منظور درمان بیماری فیبروز کیستیک استفاده خواهد شد.
قرار است این فناوری در بیمارستان کودکان و زنان آزمایش شود. در استرالیا، بیش از ۳۶۰۰ نفر با فیبروز کیستیک زندگی میکنند و از ۲۵۰۰ نوزاد متولدشده، یک نفر با این بیماری درگیر است.
پروفسور کلیو پرستیج، از محققان این پروژه، می‌گوید: «نانوذرات کریستال مایع نوعی سیستم محصورسازی و تحویل منحصربه‌فرد برای بهبود اثربخشی آنتی‌بیوتیک‌هاست و می‌توان برای حل مشکل مقاومت میکروبی از آن استفاده کرد.»
او افزود: «هنگامی که فرد به بیماری فیبروز کیستیک مبتلاست، بدن او مخاط چسبنده و ضخیم در ریه تولید می‌کند و مستعد ابتلا به عفونت می‌شود. عفونتهای باکتریایی ریه بیشتر به آنتی‌بیوتیک احتیاج دارند، اما با عفونتهای مکرر و مصرف آنتی‌بیوتیک به‌طور منظم، باکتری‌ها در برابر درمان‌ها مقاوم میشوند. همه‌گیری مقاومت میکروبی تهدید بزرگی برای سلامت انسان‌هاست.»
او ادامه داد: «هنگامی که در ریهها عفونت و انسداد وجود دارد، رسیدن آنتی‌بیوتیک‌های سنتی دشوار است. این جایی است که نانوذرات کریستال مایع می‌توانند با غلبه بر فرایندی که سبب مقاومت در برابر دارو و عفونت کنترل‌ناپذیر میشود، کمک کنند. این رویکرد منحصربه‌فرد می‌تواند مکان‌هایی را در بدن هدف قرار دهد که درمانهای آنتی‌بیوتیکی معمولی نمیتوانند در آن‌ها نفوذ کنند.»
این فناوری در مقابله با بیماری فیبروز کیستیک نتایج مثبتی داشته و همین موضوع دانشمندان را امیدوار کرده است تا در آینده، بتوان از آن در بیمارستان‌ها استفاده کرد.

 

نوشته‌های مشابه