بهزودی، نوعی استیکر کوچک ساده به نجات جان بیماران درحال نقاهت از جراحیهای شکمی کمک میکند. این دستگاه هوشمند برای ردیابی وجود نشتی مایعات گوارشی زودتر از موعد، طراحی شده است.

به گزارش نیواطلس، هنگامی که جراحان برشی روی عضوی از بدن مانند شکم، روده، یا پانکراس ایجاد می‌کنند، همیشه این خطر وجود دارد که مایع گوارشی قبل از ترمیم زخم از آن نشت کند.
نکتة بدتر آنکه اسکنهای اولتراساوند معمول برای رصد مشکل کافی نیستند؛ زیرا نمیتوانند به‌طور متمایز، بین مایعات گوارشی و دیگر مایعات بدن، مانند خون، تمایز قائل شوند. در همین زمینه، گجت BioSUM ابداع شده است. نام اختصاری این دستگاه نشان‌دهندة «مواد قابل جذب، سازگار با شکل، خوانا با اولتراساند» است. محققان دانشگاه نورث وسترن این دستگاه را ابداع کردهاند. BioSUM به‌شکل استیکری نازک، انعطاف‌پذیر، و زیست‌سازگار است و از چند صفحة فلزی تشکیل شده است که با فاصله، روی بستر هیدروژل واکنش‌دهنده به pH قرار گرفتهاند. این گجت به‌راحتی روی عضو مدنظر بدن و در نزدیکی محل شکاف جراحی و قبل از بستن آن، چسبانده میشود.
تا زمانی که هیچ‌گونه نشتی‌ای رخ ندهد، گجت در منطقة ازپیش‌تعیین‌شده باقی میماند. اگر نشتی مایعات گوارشی آغاز شود، حالت اسیدی اطراف زخم بیشتر میشود و در نتیجه، هیدروژل منبسط میشود. هم‌زمان با منبسط‌شدن هیدروژل، صفحات فلزی را وادار میکند تا جدا شوند. این تغییر در فضای بین صفحات فلزی را میتوان با اسکن اولتراساند و همچنین با کمک نرم‌افزار تحلیل عکس رصد کرد. در آزمایشها، BioSUM در عرض چند دقیقه به تغییرات pH واکنش نشان داد و حتی زمانی که در عمق ده سانتی‌متری بدن خوک‌ها نصب شد، امکان عکس‌برداری اولتراساند با آن وجود داشت.
نکتة مهم اینکه نیازی نیست BioSUM از بدن بیمار حذف شود؛ زیرا پس از یک ماه، بدون هیچ خطری، حل میشود. هیدروژل را میتوان طوری دست‌کاری کرد تا به میزان اسیدی‌بودن انواع مختلف مایعات گوارشی واکنش نشان دهد. بنابراین، میتوان آن را برای استفاده روی اعضای خاص بدن بهبود بخشید.
محققان اکنون مشغول به‌کارگیری فناوری برای دیگر مشکلات پس از جراحی، مانند خون‌ریزی داخلی یا تغییرات دما، ناشی از عفونتها هستند.

نوشته‌های مشابه