نام اثر: وارن بافت به روایت خودش
(Warren Buffett in His Own Words)
نویسنده: وارن بافت و دیوید اندروز (ویراستار)
برگردان به پارسی: مریم دریانی
ناشر: بذر خرد
سال نشر به زبان اصلی: 2019
سال نشر به پارسی: 1400
قیمت فعلی در بازار: 139 هزار و 500 تومان
تعداد صفحات: 236
فضای مجازی: قابلیت خرید اینترنتی دارد، موجود در کتابراه، فیدیبو، طاقچه، و دیجی‌کالا
موضوع: مدیریت و راهبری، کسب‌وکار نوین، بیوگرافی، و سرمایه‌گذاری
مدت زمان پیشنهادی برای مطالعه: دو روز

«اگر اهرم مالی ندارید، دردسر هم ندارید. این تنها راهی است که می‌تواند آدم باهوش را ورشکست کند. من همیشه گفته‌ام که اگر باهوش باشید، به اهرم مالی نیاز ندارید و اگر نادان هستید، نباید از آن استفاده کنید.»

دربارة نویسنده
نویسندة اصلی این کتاب آن‌قدر شناخته‌شده و مشهور است که به معرفی نیاز ندارد؛ چراکه در تمام دنیا، نام پرآوازة این ثروتمند و سرمایه‌گذار بر سر زبان‌هاست، اما در اینجا، دربارة او توضیح مختصری می‌دهیم. وارن بافت در 30 اوت 1930 در ایالت نبراسکای ایالات متحده چشم به جهان گشود. پدرش، هاوارد بافت، تاجر و سیاستمدار آمریکایی بود و چهار دوره به‌عنوان نمایندة نبراسکا در کنگرة آمریکا فعالیت کرده بود.
او از همان کودکی، استعداد پیشرفت اقتصادی ویژه‌ای داشت و به‌دنبال راهی برای کسب درآمد بود. ازاین‌رو، از دوران ابتدایی، به‌صورت خانه‌به‌خانه، آدامس و نوشابة کوکاکولا و مجلة هفتگی میفروخت و از درآمد آن، از شرکت‌های مختلف، سهامی هرچند اندک می‌خرید. وارن بافت در همین دوران، تجربه‌های تجاری سودمندی به دست آورد. اگرچه به تحصیلات دانشگاهی اعتقادی نداشت و معتقد بود تجارت را باید با قواعد بازار آزاد و در خود بازار تجربه کرد و آموخت، به اصرار پدرش، وارد دانشگاه شد و توانست نمرات درخشانی نیز کسب کند. در نهایت، کارشناسی ارشدش را از دانشگاه مشهور و سطح اول کلمبیا با نمرات عالی در رشتة مدیریت کسب کرد.
وارن بافت به مدت دو سال، با استاد اقتصاد خود، بنجامین گراهام، در شرکت گراهام نیومن همکاری کرد و پس از این مدت، خودش مؤسسة سرمایهگذاری بنیان نهاد. او در حال حاضر، پنجمین ثروتمند جهان است و در سال‌های اخیر، همواره در فهرست ده ثروتمند بزرگ جهان بوده است. خصوصیت جالب و ویژة او این است که به‌جای کشیده‌شدن سمت زندگی لوکس ثروتمندان، همواره به‌سادگی زیسته و بخش عمده‌ای از دارایی‌اش را صرف امور خیریه کرده است.
این سرمایهگذار توانا، هوش مالی فوقالعادهای دارد و می‌تواند در مدت‌زمان کوتاهی، به ثروت زیادی دست یابد. دانش اقتصادی و هوش سرشار وارن بافت، الهامبخش بسیاری از مردم جهان است. وارن بافت تجربههای چندین‌سالة خود را از هیچ‌کس دریغ نمیکند و این دانش را در اختیار تمام مردم جهان قرار داده است. این کتاب حاصل کار مشترک او و دیوید اندروز، از خبرنگاران و ویراستاران مشهور ساکن شیکاگو، است؛ به این صورت که وارن بافت مطالب را به‌صورت نوشته و صدا در اختیار اندروز قرار داده و او آن‌ها را ویرایش و چاپ کرده است.

ضرورت مطالعة کتاب
ما در جهانی زندگی می‌کنیم که در آن، تمام فعالیت‌ها به تخصص و دانش خاص خود نیاز دارند و هر دانشی هم از الگوهای خاصی بهره می‌گیرد. یکی از راه‌های شناخت این الگوها، مطالعة زندگی افراد پیش‌گام در آن حوزه است؛ چراکه رفتار حرفهای و تجربیات آنها در حوزة کاری خودشان، چه تجربه‌های شکست‌ و چه تجربه‌های پیروزی‌شان، می‌تواند راهگشا باشد و خود به خلق الگو در آن شاخه منجر شود.
افرادی که در دنیای کسب‌وکار، تولید و خدمات فعال‌اند، همواره درگیر بازار و جریانات مرتبط با آن خواهند بود؛ چراکه مسیر کسب سود هر بنگاه اقتصادی همین است. ازاین‌رو، نیاز دارند با قوانین بازار و نحوة شکوفایی و ترقی در آن آشنا شوند. کتاب پیش رو، تجربیات فردی است که در رقابتی‌ترین و مهم‌ترین بازار جهان، همواره مسیری صعودی را طی کرده و تا آنجا پیش رفته که نامش را در جمع برترین ثروتمندان جهان ثبت کرده و در بزرگ‌ترین و نوآورترین شرکت‌های دنیا، همیشه ردپایی داشته است. از این نظر، می‌توان گفت مطالعة نظرهای او، بیش از هرکس دیگری در حوزة اقتصاد و سرمایه‌گذاری مفید است.
مطالب او بیشتر دربارة تجارت، وال‌استریت، سرمایه‌گذاری، ثروت شخصی، امور خیریه و دیگر درس‌های مهم زندگی است. او همیشه توصیه می‌کند کاری را انجام دهیم که دوست داریم، با فرد مناسبی ازدواج کنیم، و خانواده‌هایمان را بدون هیچ قیدوشرطی دوست داشته باشیم. پیشنهاد او این است که به خودمان باور داشته باشیم و به حرف دیگران گوش ندهیم. این‌چنین است که می‌توانیم نهایت لذت را از زندگی‌ ببریم، حتی اگر ثروتمندترین فرد جهان نباشیم.
کتاب «وارن بافت به روایت خودش» برای کسانی است که می‌خواهند هوش مالی خود را پرورش دهند و در راه سرمایه‌گذاری و کارآفرینی، پیشرو و موفق باشند. با خواندن این کتاب، یاد خواهید گرفت به مسائل اطرافتان با دقت بیشتری نگاه کنید و از اتفاقات، درس‌های لازم را بگیرید.

خلاصة کتاب
بافت می‌گوید در تمام انواع سرمایه‌گذاری، چند قانون مهم وجود دارد. اول آنکه باید به‌دنبال تجارت‌هایی با «امتیاز رقابت پایدار» باشید؛ تجارت‌هایی که می‌توانند فردا افزایش قیمت داشته باشند، ولی در عین حال، مشتر‌ی‌های خود را هم حفظ کنند. وقتی یکی از این تجارت‌ها را پیدا کردید، قانون دوم این است اگر قیمت سهام مناسب بود، بخرید و بعد نفروشید. از نظر او یکی، از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که سرمایه‌گذاران انجام می‌دهند این است که دائم خریدوفروش می‌کنند و بابت هر معامله، مجبورند به کارگزاری بورس، کارمزد پرداخت کنند. این یکی از دلایلی است (علاوه‌بر حس وفاداری شخصی) که برکشایر هاتاوی به‌ندرت سهام‌هایی را که می‌خرد، می‌فروشد، حتی وقتی که آن تجارت‌ها خوب کار نمی‌کنند.
در عین اینکه برای خلاقیت بیشتر، به پول نیاز دارید (چراکه پول این امکان را فراهم می‌کند که هر روز کاری را که می‌خواهید انجام دهید)، باید توجه کنید که پول قدرت بزرگ‌نمایی دارد، یعنی پول شما را بزرگ‌تر می‌کند. هر آدمی که باشید، با تمایلات خوب و بد، پول ویژگی‌هایتان را دوچندان می‌کند. وقتی مردم پیرتر می‌شوند، سن هم همین کار را می‌کند. اگر تنبل و بیعار باشید، پول این امکان را برایتان فراهم می‌کند که بیعارتر شوید. از طرف دیگر، اگر به انجام کارهای خوب تمایل داشته باشید، امکان انجام کارهای بسیار خوب را برایتان فراهم می‌کند.
از سوی دیگر، بین ثروت و رضایت از زندگی، همیشه رابطة مستقیمی وجود ندارد. وقتی مردم ثروتمند می‌شوند، تازه چشمشان به اطراف می‌افتد و دیگر راضی نمی‌شوند، گاهی نا‌راضی‌تر هم می‌شوند. این اتفاق در ایالات متحده افتاده است. سرانة تولید ناخالص داخلی براساس نرخ واقعی، از زمان تولد بافت تا به حال، شش برابر شده است، اما آیا مردم اکنون شادتر یا راضی‌تر از سال ۱۹۳۰ هستند؟ مردم خیلی سریع خودشان را با بهبود اوضاع وفق می‌دهند و بعد با هر تغییر نزولی کوچکی، سریع ناراحت می‌شوند.
بافت پس از بررسی مسیرهای رشد خود و برخی از اصول بازار، جایگاه فعلی خود را حاصل تعامل ژن‌ها، خوش‌شانسی، و تلاشش می‌داند. او دربارة ارث می‌گوید: «آدم ثروتمند باید برای فرزندانش آن‌قدر ارث بگذارد که بتوانند هر کاری انجام بدهند، اما نه آن‌قدر که اصلا‌ً کاری انجام ندهند.» او از نقش مهم مکان و خانواده‌ای که فرد در آن به دنیا می‌آید صحبت می‌کند و در نهایت، به افراد توصیه می‌کند زندگی را به‌سمتی که دوست دارند سوق دهند و خانواده را بی‌قیدوشرط دوست بدارند. کتاب «وارن بافت به روایت خودش» برای موفقیت است؛ چه در بازار و تجارت و چه در خانواده و روابط عاطفی.

 

 

 

 

 

نوشته‌های مشابه