دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم شورای اسلامی پس از تشریح اهداف برنامه توسعه هفتم در حوزه صادرات سلامت محور ، تحقق 6 میلیارد یورو ارزآوری از طریق گردشگری سلامت را مشروط به رفع موانع موجود دانست.
محمدعلی محسنی بندپی در نشست خبری سومین همایش و نمایشگاه بیمارستان ها و مراکز درمانی (IPH) ایران را کشور ثروتمند توصیف کرد که به واسطه نگاه های تنگ مسئولان در سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه نتوانسته خدماتی که شایسته مردم ایران است را به آنها ارائه دهد.
رئیس سومین همایش و نمایشگاه بیمارستان ها و مراکز درمانی IPH گفت:« کاری که همه کشورهای توسعه یافته انجام دادند این بوده است که بخش اقتصادی را از دولتی بودن نجات داده اند و دولت بیشتر به نقش نظارتی خود می پرازد. IPH هم با همین نگاه وارد کار شده است.»
محسنی بندپی تجارت آزاد را رمز موفقیت کشورهای مختلف از جمله کشورهای همسایه دانست و افزود:« ما در قانون برنامه هفتم توسعه برای نخستین بار فصل مجزایی برای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داریم و در فصل 14 هم برای وزارت بهداشت تکلیف قانونی گذاشته ایم. بر اساس این قانون وزارت بهداشت سالانه باید به یک میلیارد یورو صادرات تجهیزات پزشکی، یک میلیارد یورو صادرات دارو و واکسن، 6 میلیارد یورو درآمدزایی ارزی از محل گردشگری سلامت و 700 میلیون یورو ارزآوری از محل جذب دانشجویان بین المللی دست یابد.»
او تاکید کرد:« این اهداف میسر نمی شود مگر اینکه مشارکت بخش خصوصی را با حداکثر قوا به عرصه بیاوریم و فکر می کنم دولت چهاردهم یکی از اهدافش همین خواهد بود.»
او همچنین نقش رسانه ها را در جهت دهی افکار عمومی و ساماندهی افکار مسئولان بسیار موثر عنوان کرده و افزود:« اگر همه کنار بکشند ولی اصحاب رسانه در صحنه بمانند و مطالبه گری کنند، مسئولان مجبور خواهند شد پاسخ بدهند که چرا تنها 30 درصد برنامه های توسعه اول تا ششم اجرا شده است؟»
او در مورد یکی از دلایل عدم تحقق برنامه های توسعه تاکید کرد:« برنامه های توسعه برنامه های جامعی هستند. اما به دلیل نبود الزامات قانونی برای مسولان محقق نمی شوند. چرا که کسی که به وظایفش عمل کند و کسی که نکند هیچ تفاوتی با هم ندارند.»

باید به آشفته بازار دارو و تجهیزات پزشکی پایان داد

محسنی بندپی در پاسخ به پرسش ماهنامه توسعه فناوری های نوین پزشکی در مورد این که چگونه می توان فاصله عمیق میان واقعیت صادارت موجود دارو و تجهیزات پزشکی با هدف برنامه توسعه هفتم را پر کرده به تحقق اهداف برنامه توسعه در زمینه صادرات نزدیک شد، گفت:«ما معتقدیم پیش از ارزآوری باید از خروج ارز پیشگیری کرد.»
او ادامه داد:« در بحث دارو و تجهیزات پزشکی انتظار ما این است که ابتدا به آشفته بازار دارو و تجهیزات پزشکی در داخل کشور پایان بدهیم. ما مدت ها در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به دلیل عدم همکاری سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و خزانه دچار مشکلات و مباحث مختلف بودیم.»
دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم شورای اسلامی با تاکید بر نقش بسیار مهم و اصرار همیشگی پزشکیان بر اجرای قانون در کمیسیون بهداشت مجلس یازدهم، افزود:« براساس قانون یک درصد از درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده باید صرف اصلاح زیرساختهای بهداشت و درمان شود. اما در سال 1401 از 35 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از این بند تنها 1800 میلیارد تومان به وزارت بهداشت اختصاص یافت و در سال 1402 هم سازمان برنامه و بودجه سعی کرد برای این مبلغ سقف بگذارد.»
او ابراز امیدواری کرد با رویکردی که رئیس جمهور منتخب دارند، تجارت آزادی که خواهیم داشت، روابط بین المللی که ایجاد خواهد شد، تحریم هایی که برداشته خواهند شد و شفافیتی که از طریق FATFایجادخواهدشد، بسیار راحت خواهیم توانست زیرساخت ها و ظرفیت های بالقوه در این حوزه را به بالفعل تبدیل کنیم.
محسنی بندپی افزود:« من ایمان دارم که با شایسته سالاری در سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت و بسترسازی برای بخش خصوصی به این هدف خواهیم رسید. چرا که رسیدن به کسب سالانه 6 میلیارد یوور از محل گردشگری سلامت بدون رفع همه موانع محقق نخواهد شد.»

او همچنین در پاسخ به این پرسش ماهنامه توسعه فناوری های نوین پزشکی که با توجه به این که یکی از مشکلات این حوزه ناهماهنگی و تک روی میان وزارتخانه ها و سازمان های مختلف است، چگونه می توان به حذف این ناهماهنگی ها و یکپارچگی مدیریتی رسید،گفت:« این موضوع یکی از مهم ترین موضوعاتی است که در شورای راهبردی انتخاب وزرا مطرح است.»
او ادامه داد:« الان در انتخاب کابینه دو موضوع شایسته سالاری و ارتباط و هماهنگی میان اعضای کابینه مطرح است. پرسش اصلی این است که آیا ما باید 19 وزیر با نمره 20 را انتخاب کنیم یا 19 وزیر با نمره 15 که بیشتر هماهنگ هستند و می توانند همکاری بیشتری با هم داشته باشند، گزینه بهتری است؟»
او با اشاره به این که در استان ها هم مدیرانی هستند که با هم هماهنگ نیستند ابراز امیدواری کرد که با استقرار دولت چهاردهم این جنگ های دوران پارینه سنگی تمام شود.

سومین همایش و نمایشگاه بیمارستان ها و مراکز درمانی (IPH) باهمت مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی و توسط انجمن گردشگری سلامت استان تهران 17 تا 19 مرداد ماه سال جاری در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار می شود.

نوشته‌های مشابه