درحالی آخرین ماه بهار را گذراندیم که پایانی پراندوه داشت. حادثة تلخی که برای رئیس‌جمهور محترممان، وزیر امور خارجة جوان و پرکارمان و دیگر همراهانشان رقم خورد، تمام کشور را در ماتم فرو برد. یادم هست که در میانة رویداد ایران‌هلث و در بازگشت از نمایشگاه، خبر مفقودشدن بالگرد حامل ایشان و همراهان را شنیدم و پس از آن، متأسفانه خبر شهادت ایشان را. این ضایعة تلخ و شهادت خادمان ملت را به خانواده‌هایشان، تمامی مردم شریف کشورمان، رهبر معظم انقلاب، و به‌ویژه مخاطبان ماهنامه تسلیت عرض می‌کنم و آرزو دارم بدی و کژی از این مردم به دور باشد.
همان‌گونه که اشاره شد، نمایشگاه ایران‌هلث امسال از تاریخ 29 اردیبهشت تا 1 خردادماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، با بیش از هفتادهزار مترمربع فضای نمایشگاهی و با حضور بیش از شش‌صد شرکت‌کننده برگزار شد. آنچه در رویداد امسال بیشتر به چشم خورد، انضباط در برپایی نمایشگاه و نیز برگزاری موفق بیش از شصت رویداد با حضور دویست میهمان خارجی بود. خلاصة گزارش برگزاری نمایشگاه ایران‌هلث 2024 را در گزارش ویژة خبری این شماره ارائه کرده‌ایم، اما با توجه به انتخابات پیش‌رو، اهمیت آن، و شرایط ویژة کشور، چه انتظاراتی از رئیس‌جمهور بعدی، به‌ویژه در حوزة فناوری‌های سلامت داریم؟
درنظرگرفتن استقلال وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در مهم‌ترین تصمیمات اقتصادی و مرتبط با این حوزه و حذف موازی‌کاری‌های فعلی با دیگر دستگاه‌ها مانند وزارت صمت و سازمان استاندارد، از موارد قابل تأمل و توجه است. تأمین پایدار ارز برای تأمین دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی و شیر خشک و غذای ویژه، از دیگر موضوعات مهمی است که دولت جدید در این حوزه، باید به آن توجه کند.
اصلاح برخی قوانین و مقررات، که با شرایط فعلی کشور و برنامه‌ها و چشم‌انداز توسعة کشور مطابقت ندارد، مانند برخی احکام مندرج در برنامة هفتم توسعه یا برنامة بودجة سال جاری، از ضروریات است. حمایت از تولید فناورانه و صادرات‌محور در حوزة فناوری‌های سلامت مانند دارو و تجهیزات پزشکی و اصلاحات تنظیم‌گری در حوزة هوش مصنوعی مورد استفاده در تجهیزات پزشکی و دارورسانی همگام با پیشرفت این دانش در دنیا و عقب‌نماندن از سرعت پیشرفت این دانش در کشور، از دیگر انتظارات از دولت جدید است.
استفاده از مدیران جوان، مدبر، خلاق و باتجربه در این حوزه و استفاده از توان بخش خصوصی و تشکل‌های این حوزه باید مدنظر قرار گیرد و برون‌سپاری فعالیت‌های غیرحاکمیتی که در این دولت شروع شده بود، با سرعت بیشتری تداوم یابد.
امید است هرآن‌که مورد انتخاب و اعتماد مردم قرار می‌گیرد، با تمام توان کشورمان را به آنچه شایستة مردم است، برساند.

نوشته‌های مشابه