رئیس سومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی (IPH2024) :
قوانین توسعه‌ای را باید از مظلومیت 30 درصدی اجرا خارج کرد

رئیس سومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی (IPH2024) با گلایه از حضور نداشتن مسئولان وازرت بهداشت و وزارت گردشگری در این رویداد، گفت: «دولت باید به تکالیف خودش عمل کند تا قوانین توسعه‌ای ما از مظلومیت 30 درصدی اجرا خارج شوند.»
به گزارش ماهنامه توسعه فناوری‌های نوین پزشکی، محمد علی محسنی بندپی در رویداد رسمی این همایش ایران را با توجه پزشکان متخصص و فوق تخصص، کادر درمان قوی، کیفیت بالای درمان، زیرساخت‌های مناسب و تعرفه پایین درمان دارای بستری مناسب برای توسعه گردشگری سلامت معرفی کرده و گفت:« مشترکات فرهنگی ایران با کشورهای اسلامی دیگر هم کمک می‌کند تا بستر مناسبی برای توسعه گردشگری سلامت داشته‌باشیم.»
او همچنین با اشاره به برنامه هفتم توسعه تاکید کرد:«پس از شش برنامه توسعه برای نخستین بار در قانون برنامه هفتم توسعه ردپای قوی از گردشگری سلامت داریم. در بخش 17 این برنامه بر توسعه کمی و کیفی گردشگری کشور پرداخته شده است و مهمتر از آن این که در بخش 14 این قانون که به ارتقاء نظام سلامت پرداخته است، در ماده 72 تکلیف قانونی برای وزارت بهداشت در زمینه توسعه گردشگری سلامت تعیین شده است.»
محسنی بندپی با اشاره به شعارهای انتخاباتی مسعود پزشکیان، گفت:« همان طور که رئیس جمهور گفته‌اند ما نیاز به برنامه جدید نداریم و باید همین برنامه توسعه هفتم را اجرا کنیم. در قانون برنامه توسعه بخش 14 ماده 72 دولت مکلف شده است سالانه یک میلیارد یورو از محل صادرات دارو و واکسن، یک میلیارد یورو از محل صادرات تجهیزات پزشکی، 700 میلیون یورو از محل جذب دانشجویان بین‌المللی پزشکی و 6 میلیارد یورو از محل گردشکری سلامت درآمد کسب کند.»
او افزود:«من محاسبه کرده‌ام اگر قرار باشد از محل جذب دانشجویان بین‌المللی پزشکی 700 میلیون یورو درآمد داشته باشیم و این مبلغ را میان 70 دانشگاه علوم پزشکی کشور تقسیم کنیم یعنی هر دانشگاه باید سالانه 10 میلیون یورو از این محل درآمد داشته باشد. اگر شهریه هر دانشجو را 4 هزار یورو در نظر بگیریم یعنی هر دانشگاه باید سالانه 2500 دانشجو بپذیرد. پس وزارت بهداشت باید برنامه مدونی در این زمینه داشته باشد. آما آیا شما عزم جدی و برنامه‌ای مدون برای تحقق این قانون می‌بینید؟ من که نمی‌بینیم.»
رئیس سومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی (IPH2024) ادامه داد:«برای تحقق جذب 6 میلیارد یورو از طریق گردشگری سلامت هم اگر هر گردشگر سلامت 5هزار یورو با خود به کشور بیاورد، ما باید 2/1 میلیون گردشگری واقعی سلامت که به تائید وزارت امور خارجه رسیده‌اند داشته باشیم. نه این که خارجی‌هایی که مقیم ایران هستند، اگر دست و پایشان شکست و برای درمان به بیمارستان‌های ما مراجعه کردند را به عنوان آمار گردشگر سلامت اعلام کنیم.»

سومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی (IPH2024)  17 تا 19 مردادماه 1403 در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیمای تهران توسط مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی با هدف معرفی ظرفیت‌ها و ایجاد هم افزایی‌ بین‌المللی برای اشتراک‌گذاری تجارب و آشنایی با آخرین دستاوردها، راهکارها و فناوری‌ها، همچنین توسعه همکاری‌های بین المللی در حوزه گردشگری درمانی برگزار شد.

نوشته‌های مشابه