صنعت دارو

وزیر بهداشت تاکید کرد:
برای تحقق اهداف صادارتی باید صنعت دارو روی مرزهای علمی حرکت کند

 

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در آیین گشایش ایران فارما 1403 ظفرقندی با اشاره به گسترش روز افزون مرزهای علم داروسازی، گفت:« داروهای های‌تک و داروهای شیمی درمانی جدید و داروهای ایمونوتراپی جدید چیزهایی است که هم بخش‌های علمی و دانشگاهی و هم شرکت‌های داروسازی باید روی آن کار کنند تا ما بتوانیم در مرزهای دارویی دنیا حرکت کنیم و در این صورت است که می توانیم به صادرات موفق دست پیدا کنیم.»

محمد رضا ظفرقندی با اشاره به قانون برنامه توسعه هفتم در مورد صنعت داروسازی ادامه داد:« قانون برنامه هفتم این است که ما باید سالانه به صادارت یک میلیارد دلار دارو دست پیدا کنیم. این کار بزرگی است و ما باید مشکلات و موانع این راه را بر طرف کنیم و به مرزهای علمی دارویی دست پیدا کنیم.»

او با بیان این که عرصه داروسازی یکی از عرصه‌هایی است که  با گذشته تفاوت زیادی کرده‌است، گفت:«شاید از معدود دانشکده‌های فصل ۳ و ۴ که امروز در کشور داریم عرصه داروسازی است. دانشکده‌هایی که بیش از این که فقط به آموزش بپردازند به اقداماتی در زمینه بررسی نیازها، بررسی مشکلات و تولید بر اساس علم دانشکده، دانشگاه و استادان این بخش می‌پردازد. این کار بزرگی است و ما باید در همه ابعاد علم چه علوم پزشکی و چه علوم غیر پزشکی به آن بپردازیم و یکی از پیشتازان و پیش‌ران‌های این عرصه داروسازی کشور است.»

وزیر بهداشت افزود:« تامین نیازهای کشور در درجه اول و بعد صادرات دارو در درجه بعد باید به یک حد قابل قبول برسد. خودکفایی واقعی وقتی است که که ما مواد اولیه را هم خودمان تامین کنیم. هر چه بیشتر مواد اولیه را تامین کردیم آن وقت به سمت خودکفایی واقعی حرکت کرده‌ایم. آن چیزی که مهم است این است که در این زمینه همه باید دست به دست هم بدهند.»

ظفرقندی ادامه داد:« زیبنده کشور ما نیست که گاهی اوقات از کمبودهای دارویی یا بحران‌های دارویی رنج ببریم و این مشکلی است که انتظار داریم که همه شما با سرمایه‌گذاری و با علم و با کمک به یکدیگر حل کنید.»

او کمبود نقدینگی را یکی از مشکلات صنعت دارو عنوان کرد و گفت:« با جلساتی که داشتیم خوشبختانه یک حجمی در حدود ۱۰ همت وارد عرصه شده است و امیدواریم که بیشتر هم بشود تا ما بتوانیم کمبود نقدینگی و نیازهای ارزی را فراهم کنیم. هم با کمکی که از بانک مرکزی در این زمینه خواهیم گرفت و صحبت کردیم و توافق شده و هم با تسهیلاتی که برای جبران نقدینگی و ریالی این ارز باید پرداخت کنیم، امیدوارم پیشرفت علمی دارویی کشور ما در مرزهای علمی قرار بگیرد.»

نوشته‌های مشابه