صنعت دارو
فضل الله حیدر نژاد، عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران:
نگذارید صنعت دارو هم به سرنوشت صنت نساجی گرفتار شود

فضل الله حیدر نژاد، عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در نشست هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران با اهالی رسانه در پاسخ پرسشی در مورد پیش‌بینی آینده صنعت داروسازی در ایران با اشاره به این که این صنعت در کشور ما سابقه ۸۰ ساله دارد گفت:« ما صنعت داروسازی بسیار موفقی با داروهای برند داشتیم تا این که پس از انقلاب شرکت‌‌های چند ملیتی از کشور رفتند و باعث ایجاد خلاء بزرگی شدند. ما برحه سختی را پشت سر گذاشتیم و تفکرات حاکمیتی بر ما وارد شد که موجب شد حتی در فرمولاسیون برخی داروها نیز بعضی مواد را جایگزین کنیم.»

او ادامه داد:«صنعت دارو چند مطلب مهم دارد. یکی متخصص است که در حال حاضر خارج شدن از کشور در بین داروسازان کم بوده است. یک بخشی از این موضوع هم به دلیل سیاست و مدیریت شرکت‌های دارویی بوده که با چنگ و دندان نیروهای متخصص را نگاه داشته‌ و به روز کرده‌اند. ما ارتباط بسیار تنگاتنگی با دانشگاه‌ها داریم و افراد متخصص را از سال‌های آخر دانشگاه جذب صنعت می‌کنیم و نگاهشان می‌داریم »

حیدرنژاد موضوع مهم بعدی را در صنعت داروسازی کیفیت عنوان کرده و افزود:« دارو از زمان‌های گذشته و در اکثر کشورهای دنیا یک موضوع نظارتی و استراتژیک است. در نتیجه دولت‌ها قیمت دارو را آزاد نمی‌گذارند به ویژه اگر بحث داروی ژنریک مطرح باشد.»

او با تاکید بر این که وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو از هزینه‌های پنهان تولید آگاه نیستند، تاکید کرد:«قیمت تمام شده دارو هر روز بالاتر می‌رود و سازمان غذا و دارو درابتدای سال بدون تناسب با تورم داروهای ار قیمتگذاری می‌کنند. در نتیجه قیمت‌گذاری‌های دارو بیشتر سیاسی کاری است.»

عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران با تاکید بر این که قیمت‌گذاری دستوری به کیفیت تولیدات فشار می‌آورد، گفت:« کیفیت موضوع مهمی است و برای آینده و جلوتر رفتن این صنعت باید کیفیت را اولویت بدانیم و قیمت دارو را سیاسی نکنیم.»

او دستگاه‌ها را مساله مهم دیگر صنعت داروسازی دانسته و افزود:«دستگاه‌هایی که ما برای خطوط تولیدمان می‌خریم ۵ تا ۱۵ سال کار می‌کند تا به قیمت صفر برسند و در این زمان باید جایگزین شوند. اما ما امروز دستگاه‌هایی داری که بیش از ۴۰ تا ۵۰ سال است که در حال کار هستند و فرسوده شده‌اند.»

حیدرنژاد با اشاره به این که از صنعت داروسازی چنان که باید حمایت نمی‌شود و در دو سال گذشته حتی برای واردات قطعات هم این صنعت با مشکل مواجه بوده‌است، گفت:«ما بارها خواهش کرده‌ایم که نگذارند صنعت دارو هم به سرنوشت صنایعی مانند نساجی گرفتار شود.»

نوشته‌های مشابه