مدیرکل تجهیزات پزشکی

مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو:
پاسخگوی مشکلاتی هستیم که ریشه‌اش خارج از وزارت بهداشت است

 

مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو سخنان خود را در آئین گشایش دومین نمایشگاه تجهیزات پزشکی، دارویی و آزمایشگاهی ایران مد با انتقاد از تعدد نمایشگاه‌های حوزه تجهیزات پزشکی آغاز کرد.

سعیدرضا شاهمرادی گفت:«این که هر 6 ماه باید در یک نمایشگاه شرکت کرد هزینه‌های زیادی را به شرکت ها تحمیل می کندو امیدوارم سال آینده تنها یک نمایشگاه در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی از تولید تا واردات برگزار شود.»

او با اشاره به مسائل مربوط به ارز ترجیحی گفت:«ما به مشکلاتی برمی‌خوریم که خارج از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است ولی تبعات پاسخگوی به آنها بر عهده ما است. برای مثال ما چند سال است که درگیر تعرفه‌های گمرکی تجهیزات پزشکی و دارو هستیم و هر سال ۶ ماه باید به دنبال سازمان برنامه بودجه و کمیسیون ماده یک بدویم که ثابت کنیم اشتباه شده است و در این مدت هم کالا در گمرک رسوب می‌کند و هزینه‌‌های سنگینی را به شرکت‌ها تحمیل می‌کند.»

شاهمرادی انتقاد کرد:«چرا باید یک کارشناس در سازمان مدیریت اشتباهی کند و باعث شود مشکلات زیادی درست شود. چرا هر سال تعرفه‌ها تغییر می‌کند؟ چرا یک بار برای همیشه این موضوع درست نمی‌شود؟ یا ناگهانی کسی در برنامه مجلس چیزی را قلم می‌گیرد و ناگهان می بینیم ارز قطعات یدکی و مواد اولیه تولید حذف می‌شود. یعنی کالای آماد ه ارز می‌گیرد در حالی که مواد اولیه و قطعاتی که برای تولید لازم است ارز نمی‌گیرد. آن هم در حالی که داریم دم از حمایت از تولید می‌زنیم.»

مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو تاکید کر:«اگر وزارت بهداشت متولی سلامت است و اگر اداره کل تجهیزات پزشکی اداره کل تخصصی این حوزه است، حرف اول و آخر را در این حوزه باید این اداره کل بزند.»

او همچنین به عملکرد سازمان استاندارد نیز انتقاد کرده و گفت:«ما کمبود نخ جراحی داریم در حالی که سال‌ها است این کالا ثبت شده و آی‌آرسی برایش صادر شده است. اما با وجود کمبود آن در سطح کشور این کالا باید ماه‌ها در گمرک بماند به خاطر یک استاندارد اجباری و هزینه هنگفتی به کشور تحمیل شود. هیچ کس هم به بیمارستان‌ها و به شرکت وارد کننده پاسخگو نیست.»

او در مورد حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی نیز توضیح داد:«ارز ترجیحی قرار بود در یک بازه 6 ماه به تدریج حذف شود. ما هم مقدمات کار را انجام دادیم و ظرف 6 ماه قیمت گذاری بیش از ۳۵ هزار آی آر سی را کامل کردیم و بسیاری از این مشکلاتی که در حوزه قیمت گذاری وجودداشت را حلش کردیم.»

او با اشاره به این که اکنون دو ماه از استقرار دولت جدید گذشته است از این که هنوز بسیاری از مشکلات در بلاتکلیفی مطلق است انتقاد کرده و افزود:«اداره کل تجهیزات پزشکی اکنون نمی‌داند کالایی که در گمرک هست را با ارز 4200 تومانی ترخیص بکند یا با ارز 28500 تومانی؟»

شاهمرادی تاکید کرد:« من خودم به عنوان کارشناس معتقدم که ارز را باید به حلقه آخر زنجیره داد. راه آن هم وجود دارد. امروز هر سرپرست خانوار یه شماره حساب و یک شماره موبایل دارد. هر بیماری که بستری شد می‌تواند بلافاصله پس از تشکیل پرونده در بیمارستان یک کارت برایش فعال شود و تمام ما به‌التفاوت‌ها به آن کارت واریز شود. ولی اجرای این طرح کار سازمان غذا و دارو و اداره کل تجهیزات پزشکی به تنهایی نیست.»

او با اشاره به این که فعلا در حالت بحرانی قرار داریم، گفت:«متاسفانه مجبوریم تخصیص ارز ترجیحی را ادامه بدهیم تا بحران رد شود و دچار کمبودی نشویم.»

مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی یکی از افق‌های آینده کشور را حضور در بحث اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی عنوان کرد و گفت« این موضوع تا الان متولی نداشت ولی اکنون حوزه هوش مصنوعی به عنوان مدیکال دیوایس مطرح است که یک کار بین بخشی است و با همکاری کارشناسان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صنایع در حال انجام است و امیدورایم در حوزه هوش مصنوعی در حوزه تجهیزات پزشکی در چند سال آینده سرآمد بشویم.»

دومین نمایشگاه تجهیزات پزشکی، دارویی و آزمایشگاهی ایران مد 19 تا 22 مهرماه سال جاری در محل نمایشگاه شهر آفتاب با حضور 250 شرکت‌کننده برگزار می شود.

نوشته‌های مشابه