نانومحصولات

داروسازی پارس حیان در تریبون ملی نانو و صنعت مطرح کرد:

تأثیر هوش مصنوعی بر توسعه نانومحصولات در صنعت داروسازی

قائم‌مقام مدیرعامل گروه دانش‌بنیان داروسازی پارس حیان، در نخستین روز از رویداد «تریبون نانو و صنعت ۱۴۰۳» درباره نقش هوش مصنوعی در توسعه نانومحصولات سخنرانی کرد.

به گزارش مدرن مد به نقل از پایگاه خبری فناوری نانو ایران، محمدرضا شاهینی تأکید کرد که هوش مصنوعی می‌تواند فرآیند طراحی و تولید نانومحصولات جدید را تسریع کرده و تحولی اساسی در صنعت بهداشت و سلامت ایجاد کند.

در نخستین روز رویداد تریبون نانو و صنعت ۱۴۰۳، قائم مقام مدیرعامل گروه دانش‌بنیان داروسازی پارس حیان از اثرات مثبت به کارگیری هوش مصنوعی در طراحی نانومحصولات حوزه سلامت و بهداشت سخن گفت.

محمدرضا شاهینی در ابتدای سخنان خود به تشریح انقلاب صنعتی و توسعه فناوری‌های جدید نظیر فناوری‌نانو پرداخت و گفت: « اگر فناوری نانو با هوش مصنوعی و داده‌های کلان ترکیب شود قابلیت‌های جالب توجهی را در اختیار محققان قرار خواهد داد. »

به گفته شاهینی، هوش مصنوعی چیزی فراتر از موتور جستجو بوده که ماشین را قادر می‌سازد که تفکری شبیه به انسان داشته باشد. در تعامل با هوش مصنوعی، یادگیری اهمیت زیادی دارد و این بخش یادگیری است که هوش مصنوعی را قادر می‌سازد که محقق در مسیر توسعه محصول توانمندتر بشود. ایشان معتقد است که هوش مصنوعی می‌تواند شبیه‌سازی‌هایی را انجام دهد که کار محققان ساده‌تر شود.

قائم مقام مدیرعامل گروه دانش‌بنیان داروسازی پارس حیان در بخشی از سخنرانی خود به ارائه مثال‌هایی از کاربرد هوش مصنوعی در توسعه نانومحصولات پرداخت.

او به سراغ هوش مصنوعی گوگل رفت و سوالاتی درباره این که چه نانوذراتی در کرم‌های ضدآفتاب استفاده شده، پرسید و پاسخ هوش مصنوعی را برای مخاطبان تشریح کرد.

در ادامه او از هوش مصنوعی درباره ایمنی نانوذرات در کرم‌ها پرسید و هوش مصنوعی پاسخ‌های جالبی درباره ایمنی نانوذرات ارائه کرد، مثلا ایمن بودن دی‌اکسیدتیتانیم براساس مستنداتی توسط هوش مصنوعی تایید شد.

شاهینی حتی به مقایسه میان چند نانوذرات پرداخت و از هوش مصنوعی خواست تا چند نانوذره مختلف را برای استفاده در کرم‌های ضدآفتاب با هم مقایسه کند که هوش مصنوعی برای انواع مختلف پوست از نظر حساسیت یا رنگ پوست، نانوذره مناسب را ارائه داد.

همچنین هوش مصنوعی برای خرید نانومواد نیز نظرات راهگشایی ارائه کرد این که چه شاخص‌هایی ( خلوص، شکل، گروه عاملی و…) را برای خرید نانوماده مناسب باید در نظرگرفت. هوش مصنوعی تولیدکنندگانی را نیز برای خرید معرفی کرد.

قائم مقام مدیرعامل گروه دانش‌بنیان داروسازی پارس حیان در بخش پایانی ارائه خود از هوش مصنوعی برای تحلیل فروش و بازاریابی نیز استفاده و چگونگی تحلیل حجم فروش در استان‌ها و شهرهای مختلف را نیز برای برخی از محصولات این شرکت تشریح کرد.

لازم به ذکر است که پنجمین تریبون ملی نانو و صنعت ۱۴۰۳، در راستای معرفی توانمندی‌های صنعتی فناوری نانو و دانش‌بنیان کشور، ۱۱ الی ۱۶ اسفندماه برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند برای بهره‌مندی از این رویداد اینجا را ببینید.

نوشته‌های مشابه