دبیر کل مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی تاکید کرد:
تقویت اقتصاد و برند ملی ایران با توسعه گردشگری سلامت
مراسم رسمی چهارمین همایش و نمایشگاه بینالمللی بیمارستانها و مراکز درمانی(IPH2025) ۱۳شهریور ۱۴۰۴ در سالن رازی مرکز همایشهای صدا و سیما با حضور جمعی از مدیران، فعالان و پژوهشگران حوزه سلامت و گردشگری برگزار شد.
به گزارش مدرن مد، مجید زنگویی دبیر کل مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی و رییس انجمن گردشگری سلامت استان تهران سخنران نخست این رویداد رسمی با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری سلامت در جهان و سهم بالقوه ایران در این حوزه، تأکید کرد: «با برنامهریزی هدفمند، ارتقای کیفیت خدمات درمانی و ایجاد زیرساختهای مناسب، ایران میتواند یکی از مقاصد اصلی گردشگری درمانی در منطقه و سطح بینالمللی شود.»
او پس از پرداختن به فرصتها و پتانسیلهای گردشگری سلامت ایران، گفت: «ایران با داشتن نیروهای پزشکی متخصص، مراکز درمانی مجهز، اماکن تاریخی و جاذبههای طبیعی فراوان، میتواند تجربهای منحصربهفرد به بیماران و گردشگران خارجی ارائه دهد.»
دبیر کل مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی به آمارهای جهانی در این حوزه اشاره کرد و افزود:« آمارها نشان میدهد گردشگری سلامت سالانه میلیاردها دلار درآمد ایجاد میکند و کشورهایی مانند ترکیه، هند و تایلند توانستهاند با سرمایهگذاری مناسب در این حوزه، جایگاه خود را تثبیت کنند.»
زنگویی برگزاری همایش و نمایشگاه بینالمللی بیمارستانها و مراکز درمانی(IPH) را یکی از گستردهترین و حرفهایترین رویدادهای بینالمللی خدمات درمان و گردشگری سلامت در منطقه توصیف کرد و ادامه داد:« این رویداد نه تنها بستری برای نمایش توانمندیهای نظام سلامت و خدمات درمان ایران است بلکه فرصتی برای تعامل تبادل تجربه و توسعه همکاریهای راهبردی در حوزه گردشگری سلامت و فناوریهای نوین به پزشکی پیشرفته به شمار میرود.»
او پس از بیان نقاط قوت و ضعف گردشگری سلامت در ایران تاکید کرد:« تحقیقات میدانی و مطالعات موردی، نشان داده است که کشورهای پیشرفته در گردشگری سلامت، از مدل یکپارچه خدمات درمانی و اقامتی استفاده میکنند و بیماران از ابتدا تا انتهای فرآیند درمان، تجربهای هماهنگ و با کیفیت دریافت میکنند. ایران نیز باید چنین رویکردی را اتخاذ کند تا بتواند با رقبا در سطح جهانی رقابت کند.»
او به چند نمونه از کلینیکها و بیمارستانهای خصوصی و دولتی اشاره کرد که توانستهاند بیماران خارجی را جذب کنند و خدمات تخصصی مانند درمان سرطان، جراحیهای زیبایی، ناباروری و پیوند اعضا را ارائه دهند. به گفته زنگویی، این مراکز با رعایت استانداردهای بینالمللی و ارائه خدمات متنوع، نشان دادهاند که ایران ظرفیت تبدیل شدن به یک مقصد معتبر گردشگری سلامت را دارد.
زنگویی تأکید کرد که تأثیرگذاری گردشگری سلامت بر اقتصاد و برند ملی ایران قابل توجه است. او افزود: «با ایجاد تجربه مثبت برای بیماران خارجی، نه تنها درآمدزایی افزایش مییابد، بلکه تصویر کشور در سطح بینالمللی ارتقا مییابد.»
او به نقش مهم نیروی انسانی متخصص، آموزش مداوم پزشکان و پرستاران، و بهکارگیری فناوریهای نوین پزشکی اشاره کرد و گفت:« این عوامل میتوانند اعتماد بیماران بینالمللی را افزایش دهند و ایران را به یکی از مقاصد محبوب گردشگری درمانی تبدیل کنند.»
در بخش دیگری از سخنرانی، زنگویی به چالشها و نقدهای موجود در حوزه گردشگری سلامت ایران پرداخت و ضعف در تبلیغات بینالمللی، نبود هماهنگی میان نهادهای مرتبط، محدودیتهای قانونی در سرمایهگذاری خارجی، و برخی مشکلات زیرساختی مانند کمبود هتلها و مراکز اقامتی مجهز را نقاط ضعف ایران در گردشگری سلامت عنوان کرد و هشدار داد:«اگر این مسائل اصلاح نشود، ظرفیت واقعی گردشگری سلامت ایران به شکل کامل محقق نخواهد شد.»
دبیر کل مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی همچنین به اهمیت سیاستگذاری هوشمندانه و همکاری بینبخشی اشاره کرد و گفت:«ایجاد یک ساختار مدیریتی منسجم برای گردشگری سلامت میتواند علاوه بر افزایش کارایی، به کاهش هزینهها و ارتقای کیفیت خدمات منجر شود.»
او در پایان سخنرانی خود پیشنهاد کرد با ایجاد بستههای خدمات درمانی و گردشگری، ارائه بیمههای بینالمللی مخصوص گردشگران سلامت، توسعه شبکههای اطلاعرسانی چندزبانه، و تسهیل فرآیندهای اداری برای بیماران خارجی و… روند جذب گردشگر سلامت را تسریع کرد تا ایران به یک رقیب جدی در سطح منطقهای و جهانی تبدیل شود.
چهارمین همایش و نمایشگاه بینالمللی بیمارستانها و مراکز درمانی (IPH2025) 12 تا 14 شهریور 1404 در مرکز همایشهای بینالمللی صدا و سیما با همت مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی و انجمن گردشگری سلامت استان تهران و با هدف ایجاد شبکه ارتباطی در صنعت سلامت و گردشگری سلامت در سطح ملی و بینالمللی برگزار شد.
