چشم

هوش مصنوعی خودکار غربالگری چشم را بهبود و عدالت را افزایش می‌دهد

 

سیستم سلامت مستقر در سنت لوئیس با غربالگری چشم با استفاده هوش مصنوعی خودکار توانست افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی در غربالگری رتینوپاتی دیابتی داشته باشد. همچنین، افراد در گروه‌های اجتماعی–اقتصادی پایین‌تر بیش از ۲/۵ برابر بیشتر از گذشته غربالگری شدند.

به گزارش مدرن مد به نقل از healthcareitnews، دیابت دومین علت شایع نابینایی غیرقابل برگشت در ایالات متحده است. ۲۵درصد افراد با تشخیص جدید دیابت، تغییرات چشمی ناشی از دیابت دارند. با وجود این شیوع بالا، ۴۰ تا ۶۰ درصد افراد مبتلا به دیابت، معاینه چشم توصیه‌شده را دریافت نمی‌کنند.

دکتر جوزف اکلكمپ مدیر پزشکی اس‌اس‌هلث (SSM Health) گفت:«بیماران ما از دیابت می‌ترسند و حتی بیشتر از دست دادن بینایی و عوارض دیگر آن. آنها ارزش غربالگری و درمان این عوارض را درک می‌کنند. با این حال، بیماران ما درست مانند دیگران در تکمیل معاینه چشم با مشکلات زیادی مواجه بودند.»

شرایط زندگی‌شان مانع از آن می‌شد که به شکل پیشگیرانه زندگی کنند. بسیاری از بیماران دو یا سه شغل دارند، مراقب اصلی کودکان یا والدین سالخورده هستند، یا نقش‌های اجتماعی مهمی بر عهده دارند. خیلی‌ها در مناطقی زندگی می‌کنند که دسترسی به متخصصان چشم وجود ندارد. برخی هم به دیگران برای حمل‌ونقل وابسته‌اند و هماهنگ کردن یک تعهد ۶۰ تا ۹۰ دقیقه‌ای برای رفت‌وبرگشت بیش از حد دشوار است. وقتی بیماران با این مسئولیت‌های متضاد روبه‌رو می‌شوند، باید بین یک نیاز فوری و یک مشکل احتمالی آینده انتخاب کنند. آنها تنها انتخاب منطقی را می‌کنند: معاینه چشم را به تعویق می‌اندازند تا زمانی که راحت‌تر باشد – یعنی وقتی مشکل بروز کرده است. اما اغلب در آن زمان خیلی دیر شده و بینایی به‌طور کامل قابل بازگرداندن نیست.»

اکلكمپ افزود: «ما رویکردهای زیادی امتحان کردیم، از جمله شراکت با چشم‌پزشکان محلی، اطلاع‌رسانی فعال به اپتومتریست‌ها، ارسال نامه برای بیماران تا به متخصصان مراجعه کنند و پیگیری از طریق پرونده‌های بیمه. هر کدام بخشی از مشکل را حل می‌کرد اما نیاز اصلی بیمار را پاسخ نمی‌داد. در نتیجه بیماران همچنان در دریافت معاینه و هماهنگی با تیم درمان مشکل داشتند.»

سپس، اس‌اس‌هلث (SSM Health) فناوری هوش مصنوعی خودکار را پیدا کرد که همه‌چیز را تغییر داد.

پیشنهاد

کمپانی اس‌اس‌هلث (SSM Health) با همکاری شرکت دیجیتال‌دیاگنوستیکس (Digital Diagnostics) توانست سیستمی در نقطه مراقبت فراهم کند که در همان تیم‌های مراقبتی دیابت مورد استفاده قرار گیرد و نتیجه تقریباً فوری ارائه دهد.

اکلكمپ توضیح داد:«هیچ ابهامی باقی نمی‌ماند که آیا معاینه انجام شده یا خیر – چون همان‌جا انجام می‌شود. نتایج بلافاصله در دسترس است و هم بیمار و هم تیم درمانی مسیر مشخصی دارند: یا پیگیری روتین یا مراجعه به متخصص چشم برای پیشگیری از نابینایی. این رویکرد بیمار و تیم درمان را در یک هدف مشترک متحد کرد – بهینه‌سازی همه ابعاد سلامت بیمار.»

به این ترتیب، بار سنگین از دوش بیماران و خانواده‌هایشان برداشته شد. بیماران می‌توانستند غربالگری را در همان ویزیت پزشک خانواده دریافت کنند – همان جایی که بیشترین اعتماد را دارند – و تجربه‌ای «یک مرحله‌ای» داشته باشند. دیگر نیازی نبود برای مراقبت از کودک یا سالمند برنامه‌ریزی کنند، از کسی بخواهند شیفت کاری‌شان را پوشش دهد، یا برای رفت‌وآمد زمان زیادی صرف کنند. همچنین از استرس وقت گرفتن برای یک نوبت دیگر رها شدند.

 

اجرای راهکار

اکلكمپ گفت:«ما دوربین‌های Topcon را در مطب‌های پزشکان خانواده قرار دادیم، همان جایی که پایگاه اصلی ارجاع به متخصصان غدد نیز بود. دیجیتال‌دیاگنوستیکس (Digital Diagnostics) آموزش و نرم‌افزار لازم را فراهم کرد. ما هم یک اتاق تاریک در مطب برای بهینه‌سازی کیفیت تصاویر در نظر گرفتیم. هر تیم درمانی جریان کاری متفاوتی داشت. بیماران هنگام برنامه‌ریزی قبل از ویزیت شناسایی می‌شدند. در بدو ورود، یا پذیرش یا پرسنل بخش معاینه، آزمون را طبق دستور ایستاده انجام می‌دادند. حتی پذیرش خوشحال بود که نقش فعال‌تری در مراقبت از بیمار دارد.»

او افزود:«بعد از معاینه، نتایج مستقیماً به پرونده الکترونیک سلامت (Epic) ارسال می‌شد و در همان ویزیت، پزشک درباره گام‌های بعدی با بیمار گفت‌وگو می‌کرد. برای حفظ کیفیت و آموزش، شرکت ارائه‌دهنده نرم‌افزار تصاویر را بازبینی می‌کرد. این تصاویر در پلتفرم SphereDx برای شناسایی خطاهای قابل اصلاح و آموزش تیم درمان مورد استفاده قرار گرفت.»

 

نتایج

افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی در غربالگری رتینوپاتی دیابتی

۲۰ درصد از افراد غربال‌شده دچار تغییرات چشمی ناشی از دیابت بودند

افراد در گروه‌های اجتماعی–اقتصادی پایین‌تر بیش از ۲/۵ برابر بیشتر از قبل غربالگری شدند

تشخیص به‌موقع در بیمارانی که پیش‌تر از بیماری خود آگاه نبودند

کاهش نیاز به نوبت‌های جداگانه، رفت‌وآمد و فشار بر خانواده‌ها

 

اکلكمپ توصیه کرد:«فناوری هوش مصنوعی به ما کمک می‌کند مهارت‌های پیچیده را مستقیماً در دسترس بیمار قرار دهیم و تیم‌هایمان در بالاترین سطح مجوز خود کار کنند. این یعنی اپتومتریست‌ها و چشم‌پزشکان روی درمان بیماری متمرکز می‌شوند نه غربالگری‌های روتین. با قرار دادن اعضای تیم در جایگاه‌هایی که بیشترین کارایی را دارند، ما ارائه خدمات را بهینه می‌کنیم. هوش مصنوعی نوید می‌دهد بسیاری از مراحل وقت‌گیر در فرایند درمان خودکار شوند و منابع ارزشمند ما – تیم‌های درمانی و وقت بیماران – بهتر استفاده شود. در نهایت، امیدواریم این نوآوری زمانی را که بی‌جهت از بیماران گرفته می‌شد به آنها بازگرداند.»

نوشته‌های مشابه