رفته رفته به پایان سال 1402 نزدیک میشویم. تنها یک ماه تا شروع سال جدید فرصت داریم تا به ارزیابی وضعیتمان در سال 1402 بپردازیم. اینکه تا چه اندازه منطبق با اهداف و برنامهریزی انجام شده پیش رفتیم. در این جریده مکرر در خصوص تولید، نوآوری، صادرات و مشکلات موجود سخن گفتیم و راه حل ارائه دادیم. امید است که مورد توجه قرار گرفته باشد. در این شماره در نظر دارم در مورد نمایشگاههای بینالمللی و اهمیت آن در توسعه صادرات سخن بگویم. همانطور که میدانیم و پرواضح است گام برداشتن موفق در مسیر صادرات ابزارهایی میخواهد. یکی از این ابزارها حضور در نمایشگاههای بین المللی و قرارگرفتن در شبکه عرضه و تقاضای جهانی است. فرصتی است برای ارائه و نمایش خدمات و محصولات در ابعاد بینالمللی و مذاکره با مشتریان از سراسر دنیا. اما این حضور باید مستمر باشد نه اینکه یک سال باشیم و سال دیگر به هر دلیلی حضور نداشته باشیم. حضور در نمایشگاه به تنهایی نیز موثر نخواهد بود. قعالیتهای متعددی قبل، در حین نمایشگاه و بعد از آن باید انجام شود تا به موفقیت و نتیجه بخش بودن آن منجر شود. مکاتبه و مذاکره و دعوت از مشتریان پیشین قبل از نمایشگاه، دیدار و مذاکره و درنهایت انعقاد قرارداد در زمان نمایشگاه برای مشتریانی که از قبل مورد پیگیری قرار گرفته بودند، مذاکره با بازدیدکنندگانی که در زمان نمایشگاه به غرفه مراجعه میکنند و پیگیری آنها بعد از نمایشگاه. در این میان برای پیگیری موثر و نتیجه بخش الزاماتی وجود دارد مانند داشتن پایگاه اطلاع رسانی فعال دو یا چند زبانه، حضور در رسانهها و شبکه های مجازی، توجه به طراحی صنعتی و قابل رقابت محصول و طراحی بسته بندی ظریف و جذاب محصول و درنهایت داشتن بروشور و کاتالوگ چاپی و الکترونیکی با طراحی قوی و درخور توجه. توجه به این نکات کاملا کاربردی نقشی بسزا در موفقیت و بهرهبرداری موثر از حضور در نمایشگاههای بین المللی را دارد. در حوزه فناوریهای سلامت چند نمایشگاه حائز اهمیت وتوجه اند. نمایشگاههای مدیکا در آلمان، عرب هلث در دبی، هاسپیتالار در برزیل در حوزه تجهیزات و فناوریهای پزشکی و زنجیره نمایشگاههای CPHI در حوزه فرآوردههای داروی از جمله نمایشگاههای مطرح در دنیا هستند. 

امسال هم در تاریخ 9 تا 12 بهمنماه نمایشگاه عرب هلث که دومین نمایشگاه بزرگ دنیا در حوزه تجهیزات و فناوریهای پزشکی است در شهر دبی برگزار شد. اما جای تاسف است که کشورمان که در سالهای قبل دارای یکی از بزرگترین پاویون کشورهای حاضر بود در چند سال اخیر بدلیل تحریمها و خودداری سازمان دهنده نمایشگاه در تخصیص فضا به شرکتهای ایرانی به بهانه تحریمها از حضور در چنین رویداد پرارزشی محروم شد. جا دارد مسئولین محترم در وزارت بهداشت، وزارت صمت، وزارت امور خارجه و نیز معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از کانالهای دیپلماتیک و بین المللی شرایط حضور فناوران و نوآوران کشورمان در چنین رویداد مهمی را فراهم نمایند و در صورت نیاز بودجهای را همچون سالیان گذشته بعنوان یارانه مشارکت در نمایشگاههای بین المللی در اختیار متقاضیان قرار دهند. بیشک فراهم کردن شرایط حضور فناوران کشورمان در نمایشگاههای بین المللی به توسعه صادرات و مثبت شدن تراز تجاری کشور میانجامد که از مهمترین ارکان سیاستگذاری و برنامه ریزی کلان کشور است. همانطور که در برنامه هفتم توسعه وزارت بهداشت مکلف به رسیدن به هدف صادرات مجموعاً دو میلیارد یورویی در دارو و تجهیزات پزشکی شده است. امید است با تجربیات بدست آمده در سالهای اخیر، دستگاههای مرتبط با تجارت خارجی با هماهنگی بیشتر با یکدیگر زیرساختها و شرایط حضور محصولات دانش بنیان و فناوران کشورمان در نمایشگاههای بین المللی و نیز بازار کشورهای هدف صادراتی را بیش از پیش محقق کنند. در این شماره خلاصه گزارشی از نمایشگاه عرب هلث برای بهرهبرداری مخاطبین عزیز تنظیم کردهایم که مطالعه آن خالی از لطف نیست. امید است در سال آینده گزارشی مبسوط از برگزاری پاویون کشورمان در نمایشگاههای مدیکا، عرب هلث و CPHI تقدیم مخاطبین عزیزمان کنیم. 

نوشته‌های مشابه