تولید و صادرات
حسین عظیم‌زاده، معاون فنی شرکت احیا درمان پیشرفته؛
بی‌ثباتی بزرگ‌ترین مانع تولید و صادرات در کشور است

 

شرکت دانش‌بنیان «احیا درمان پیشرفته» یکی از شرکت‌های پیشرو در تولیدات های‌تک در ایران است که محصولات خود را به چهارده کشور صادر می‌کند، اما این شرکت به‌عنوان تولیدکننده و صادرکننده، با مشکلات جدی دست‌وپنجه نرم می‌کند. معاون فنی شرکت احیا درمان پیشرفته، مهم‌ترین مشکلات را بی‌ثباتی در بخش‌های مختلفی از قوانین و دستورالعمل‌ها تا نرخ ارز می‌داند.

حسین عظیم‌زاده در گفتگو با مدرن مد می‌گوید: «یکی از مشکلاتی که بسیار با آن درگیر هستیم، تخصیص‌ها و سیاست‌های ارزی است که دائم تغییر می‌کند و سیاست واحدی در این زمینه اعلام نمی‌شود تا تکلیف شرکت‌ها مشخص شود.»

او توضیح می‌دهد: «یک بار می‌گویند واردات مواد اولیه و دستگاه شامل تخصیص ارز می‌شود. ما با اعتماد به این قانون، قطعات را وارد و ترخیص می‌کنیم، ولی بعد ناگهان، قوانین تغییر می‌کند و نوع ارز عوض می‌شود و ما مجبور می‌شویم مابه‌التفاوت نرخ ارزها را پرداخت کنیم. برخی اوقات، شرکت‌ها پس از فروش کالا با این مشکلات مواجه می‌شوند و درحالی‌که کالا را با نرخ ارز قبلی فروخته‌اند، مجبور می‌شوند مابه‌التفاوت را پرداخت کنند.»

معاون فنی شرکت احیا درمان پیشرفته با تأکید بر عوارض منفی این بلاتکلیفی و بی‌ثباتی بر تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت شرکت‌ها، ادامه می‌دهد: «دولت باید برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان تسهیلاتی قائل شود تا دست‌کم، دغدغة این مسائل را نداشته باشند. اگر می‌خواهند ارز تخصیص بدهند، اعلام کنند که ارز می‌دهند و آن را هم اجرا کنند. اگر قرار است ارز تخصیص ندهند، اعلام شود که ارز داده نمی‌شود، تا تکلیف تولیدکنندگان مشخص شود.»

جذب و حفظ نیروی انسانی زبده، مهم‌ترین مشکل تولیدکنندگان

شرکت دانش‌بنیان احیا درمان پیشرفته از سال 1383، فعالیت خود را با تولید دستگاه‌های ونتیلاتور و ماشین‌های بیهوشی شروع کرد. سپس کار خود را با تعمیرات دستگاه‌های‌ تنفسی ادامه داد تا سال 1390، که تولید این دستگاه‌ها را هم به برنامة خطوط تولید خود افزود. این شرکت از سال 1397، تولید دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن را آغاز کرده ‌است.

معاون فنی شرکت احیا درمان پیشرفته، مهم‌ترین تفاوت تولید دستگاه‌های های‌تک را در جذب نیروی انسانی می‌داند و می‌گوید: «هر شرکتی برای دراختیارگرفتن فناوری برتر، نیاز دارد دانش فنی بیشتری را هم جذب کند و برای این کار، باید افرادی را جذب کند که جزو نخبگان کشور هستند، اما با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد، جذب این افراد و حفظ آن‌ها یکی از سخت‌ترین چالش‌های شرکت‌هاست و هرچه سطح کار بالاتر برود و سخت‌تر شود، به مدیران زبده‌تر و توانمندتر نیاز است تا گروهی کاملاً حرفه‌ای شکل بگیرد و از پس انجام مأموریت محول‌شده برآید.»

یافتن شریک مناسب در مقصد، چالشی جدی برای صادرات

شرکت ‌احیا درمان پیشرفته پس از پانزده سال فعالیت در حوزة تولید تجهیزات پزشکی، از سال 1398 وارد عرصة صادرات شد و از آن زمان تاکنون، صادرات به چهارده کشور ازجمله قطر، عراق، پاکستان، سوریه، روسیه، و بلژیک را در کارنامة خود دارد. عظیم‌زاده با اشاره به اینکه محصولات این شرکت تأییدیة اتحادیه اروپا را دارد، می‌گوید: «داشتن این تأییدیه کمک می‌کند بتوانیم به کشورهای مختلف جهان صادرات داشته باشیم، ما هم تلاش می‌کنیم سهم بیشتری از بازارهای صادراتی دنیا را به دست بیاوریم.»

او داشتن مجوز مستقل برای هرکدام از محصولات این شرکت را یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت ‌احیا درمان پیشرفته برای تولید و صادرات عنوان می‌کند و می‌افزاید: «ما مجوزهای مستقلی برای ونتیلاتور، تخت‌های بیهوشی و سی‌تی اسکن داریم. معنای این مجوزها این است که این شرکت به‌شکل مستقل و بدون حمایت شرکت‌های دیگر، به دانش فنی تولید این محصولات دست پیدا کرده است و می‌تواند به‌تنهایی آن را تولید کند. این یعنی اگر شرکتی حاضر نشود قطعه‌ای را به ما بدهد، می‌توانیم آن را از شرکت دیگری فراهم کنیم. به این ترتیب، دیگر مشکلی در تأمین خط تولید پیش نمی‌آید و در تولید دچار وقفه نمی‌شویم.»

او یکی از مهم‌ترین چالش‌های شرکت احیا درمان پیشرفته را برای صادرات، یافتن شریک مناسب در مقصد می‌داند و ادامه می‌دهد: «پیداکردن نمایندة قدرتمندی که بتواند کار شرکت را در کشور مقصد انجام بدهد، مشکل است. البته در جلسات کسب‌وکار ـ کسب‌وکار شرکت‌هایی بوده‌اند که برای همکاری ابراز تمایل کرده‌اند، اما بیشتر آن‌ها می‌خواهند ما محصول را به کشورشان ببریم و خودمان هزینه‌های ثبت را بدهیم و مراحل دریافت مجوز را بگذرانیم و سپس آن‌ها برای ما فقط بازاریابی کنند.»

معاون فنی شرکت احیا درمان پیشرفته تأکید می‌کند: «کسانی که در ایران، برای شرکت‌های خارجی نمایندگی می‌گیرند، شرایط معکوسی دارند و خودشان موظف‌اند محصول آن شرکت را در ایران ثبت کنند و تمام هزینه‌هایش را هم بپردازند. افزون بر اینکه شرکت خارجی، آن‌ها را به دستیابی به هدف فروشی که تعیین کرده است، موظف می‌کند.»

عظیم‌زاده می‌افزاید: «ما هم معتقدیم هر شرکتی که نمایندگی ما را می‌خواهد، باید خودش هزینه‌های ثبت کالا در کشور مقصد را بپردازد و سود خود را از فروش برداشت کند؛ چراکه اگر این کار را نکنیم، نمایندگی‌ها فقط هزینه روی دست ما می‌گذارند و انگیزة کمتری برای فعالیت دارند، اما هنگامی که خودشان سرمایه‌گذاری کرده باشند، با انگیزة بیشتری فعالیت خواهند کرد و قابل اعتمادتر هستند.»

او با یادآوری اینکه شرکت احیا درمان پیشرفته در دوران شیوع کرونا از آمریکا هم درخواست انتقال فناوری تولید ونتیلاتور داشته است، می‌گوید: «هرچه محصول با کیفیت‌تر و شرکت قوی‌تر شود، خودبه‌خود برای شرکت‌های خارجی جذاب‌تر می‌شود تا خودشان به سمت ما بیایند.»

نیاز به نمایشگاهی متحد و قدرتمند

معاون فنی شرکت احیا درمان پیشرفته حضور در نمایشگاه‌ها را در برندینگ و شناخته‌شدن شرکت‌ها و محصولاتشان بسیار موثر می‌داند و می‌گوید: «بسیاری از بازدیدکنندگان نمایشگاه‌ها دانشجو هستند و وقتی شرکت‌های ایرانی را می‌بینند که محصولاتی با کلاس خطر بالا تولید کرده‌ و به نمایش گذاشته‌اند، در ذهنشان می‌ماند، تا چند سال بعد که وارد بازار کار می‌شوند.»

او، که با هزینه‌های هنگفت برای تبلیغات چندان موافق نیست، معتقد است برگزاری نمایشگاه متحد و قدرتمند بسیار بهتر و موثرتر از برگزاری چندین نمایشگاه مختلف با دودستگی و اختلاف است. عظیم‌زاده می‌گوید: «این دو دستگی‌ها و اختلافات به کل فرایند کار آسیب می‌زند. هرچه همدل‌تر و همراه‌تر باشیم و هم‌افزایی بیشتری داشته باشیم، نتیجة بهتری هم به دست می‌آوریم؛ به‌ویژه که بسیاری از شرکت‌ها هم از سر اجبار در برخی از نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنند.»

عظیم‌زاده شرکت‌ در نمایشگاه‌های متعدد را بسیار سخت و پر هزینه می‌داند و می‌افزاید: «شرکت در هر نمایشگاه بخش فروش و مدیریت شرکت را به‌شدت مشغول می‌کند و هزینه‌های هنگفتی را به شرکت‌ها تحمیل می‌کند.» او ضمن مقایسة نمایشگاه‌های ایران‌هلث و عرب‌هلث ادامه می‌دهد: «باید قبول کنیم که همة شرکت‌های بزرگ دنیا خودشان به‌شکل مستقیم در نمایشگاه عرب‌هلث حضور دارند، درحالی‌که جایشان در ایران‌هلث خالی است.»

معاون فنی شرکت احیا درمان پیشرفته با تأکید بر اینکه در یکی دو سال اخیر، نظم و تشریفات برگزاری ایران‌هلث بسیار بهتر شده است، می‌افزاید: «اما ایران‌هلث هنوز نیاز به کار زیادی دارد تا بتواند به جایگاه مناسب خود برسد.»

او تأکید می‌کند: «البته باید این را در نظر گرفت که تحریم‌ها و شرایط سیاسی، در وضعیت موجود بسیار مؤثر است و بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا حاضر نمی‌شوند به ایران بیاند و در ایران‌هلث غرفه بگیرند، درحالی‌که سال‌هایی که هنوز شرایط تحریم نبود، در این نمایشگاه شرکت می‌کردند، چراکه بازار ایران برایشان بسیار جذاب است. تغییر شرایط فعلی هم در اختیار ما نیست.»

 

 

 

 

 

نوشته‌های مشابه