فناوری

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی:
بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، عامل کلیدی جذب بیماران خارجی است

 

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی با تاکید بر نقش فناوری و نوآوری در توسعه گردشگری سلامت، گفت:«این صنعت فرصتی استراتژیک برای معرفی کشور است، چرا در شرایط جهانی امروز، کیفیت خدمات درمانی تنها به تجهیزات و پزشکان محدود نمی‌شود، بلکه تجربه بیمار و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، عامل کلیدی در جذب بیماران خارجی است».

به گزارش مدرن مد، مهدی کریمی، در رویداد رسمی چهارمین چهارمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی(IPH 2025) هدف اصلی صنعت گردشگری سلامت را ایجاد یک تجربه جامع و با کیفیت برای بیماران خارجی عنوان کرده و افزود:« در گردشگری سلامت افزون بر درمان، رضایت کامل از خدمات جانبی، اقامت، حمل و نقل و تجربه فرهنگی نیز حاصل شود.چرا که توسعه گردشگری سلامت باید با نگاه بلندمدت به ایجاد درآمد ارزی، تقویت اشتغال داخلی و ارتقای برند ملی ایران همراه باشد.»

او به پروژه‌های موفق استفاده از فناوری اطلاعات در بیمارستان‌ها، سامانه‌های نوبت‌دهی آنلاین و پلتفرم‌های مشاوره پزشکی از راه دور اشاره کرد که به افزایش رضایت بیماران و کاهش زمان انتظار کمک کرده است و تأکید کرد:«چنین دستاوردهایی، نشان‌دهنده آمادگی ایران برای رقابت در سطح بین‌المللی هستند و فرصت‌های بالقوه برای گسترش این صنعت را روشن می‌سازند.»

کریمی به تأثیر گردشگری سلامت بر اقتصاد و اجتماع پرداخت و افزود:«این صنعت علاوه بر درآمد ارزی مستقیم، ایجاد شغل‌های متعدد در حوزه درمان، خدمات هتلداری، حمل و نقل و گردشگری را تسهیل می‌کند. افزون بر این که گردشگری سلامت می‌تواند موجب انتقال دانش و استانداردهای بین‌المللی به سیستم درمانی داخلی شود و به ارتقای کیفیت خدمات برای شهروندان ایرانی نیز کمک کند.»

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی به برخی مشکلات موجود در گردشگری سلامت اشاره کرد و گفت:«نبود یک نظام هماهنگ ملی، ضعف تبلیغات بین‌المللی، محدودیت‌های بیمه‌ای و عدم آموزش کافی کارکنان برای تعامل با بیماران خارجی، از جمله موانع اصلی توسعه این حوزه است. افزون بر این که برای توسعه این بخش لازم است استانداردهای بین‌المللی رعایت شده و در جلب اعتماد بیماران خارجی تلاش شود. چرا که موفقیت گردشگری سلامت بدون رفع این موانع و ایجاد یک زیرساخت حمایتی پایدار غیرممکن است.»

کریمی در مورد راهکارهای عملیاتی برای توسعه گردشگری سلامت پیشنهاد کرد:«ایجاد یک مرکز ملی هماهنگی گردشگری سلامت، تدوین استانداردهای کیفی و آموزشی برای کارکنان، و توسعه پلتفرم‌های دیجیتال برای ارتباط با بیماران خارجی، ضروری است. همچنین استفاده از هوش مصنوعی برای مدیریت پرونده‌ها، پیش‌بینی نیاز بیماران و ارائه مشاوره آنلاین، به عنوان ابزارهای کلیدی لازم است. همچنین همکاری بخش دولتی و خصوصی، تقویت برند ملی ایران و توجه به بازاریابی بین‌المللی مسائلی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.»

او بر ایجاد یک زیست بوم منسجم با نقش‌آفرینی همه بخش‌ها تأکید کرد و گفت:« مشارکت فعال بخش خصوصی، ارائه آموزش‌های تخصصی و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، شرط لازم برای رشد پایدار گردشگری سلامت است.»

چهارمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی (IPH2025) 12 تا 14 شهریور 1404 در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما با همت مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی و انجمن گردشگری سلامت استان تهران و با هدف ایجاد شبکه ارتباطی در صنعت سلامت و گردشگری سلامت در سطح ملی و بین‌المللی برگزار شد.

نوشته‌های مشابه