صنعت سلامت

معاون توسعه و برنامه‌ریزی مرکز توسعة گردشگری سلامت کشورهای اسلامی؛
کسب‌وکارها و صنعت سلامت ایران حتی در صورت حل‌شدن مشکلات بین‌المللی، آماده حضور در فضای بین‌المللی نیستند

 

معاون توسعه و برنامه‌ریزی مرکز توسعة گردشگری سلامت کشورهای اسلامی (HTDC) با تأکید بر تأثیر تحریم‌ها بر کسب و کارها در کشور گفت:«اما کسب‌وکارها و صنعت سلامت ایران، حتی در صورت حل‌شدن مشکلات بین‌المللی و رفع تحریم‌ها، باز هم آمادة حضور در فضای بین‌المللی نیستند.»

به گزارش مدرن مد،آرمین شهریاری با اشاره به اینکه تمام فعالان این بخش، چه جزو جامعة متخصص و پزشکی باشند و چه جزو زیست‌بومی باشند که تولیدکنندة خدمات یا محصولات‌اند، باید به خاطر داشته باشند که سلامت هم نوعی صنعت است، تأکید می‌کند: «تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات یا محصولات مانند هر صنعت دیگری باید نوآوری داشته باشند تا در بازار رقابت بمانند. اگر این افراد بخواهند به این صنعت به شیوة سنتی نگاه کنند، قطعاً از گردونة رقابت، چه در بازار داخلی و چه در بازار بین‌المللی، عقب می‌افتند.»

او افزود: «متأسفانه، شرایط کشور همیشه برای ما سخت بوده، هست و احتمالاً خواهد بود، ولی اینکه چگونه با این شرایط کنار بیایم و با وجود آن کار خود را ادامه بدهیم، بسیار مهم است.»

معاون توسعه و برنامه‌ریزی مرکز توسعة گردشگری سلامت کشورهای اسلامی (HTDC) توضیح می‌دهد: «حتی اگر شرایط سیاسی بین‌الملل هم برای فعالان این حوزه در کشور مهیا شود، باز هم، دست‌کم در زمینة حضور آن‌ها در حوزة بین‌المللی، تفاوت زیادی ایجاد نخواهد شد؛ چراکه این شرکت‌ها در حوزة بین‌الملل مانند بسیاری از شرکت‌های دیگر شبکه‌سازی و ارتباط مؤثر برقرار نکرده‌اند. بسیاری از این افراد تصور می‌کنند با ارسال چند ایمیل، بازاریابی کرده‌اند، درحالی‌که واقعیت شکل دیگری است.»

معاون توسعه و برنامه‌ریزی مرکز توسعة گردشگری سلامت کشورهای اسلامی بازاریابی را شکستن مرزها، همتایابی و کشف فرصت‌های جدید توصیف می‌کند و می‌افزاید: «شرکت‌های فناور ما همچنان با روش سنتی بازاریابی می‌کنند. شاید این موضوع تنها شامل ایران نباشد و در بسیاری از کشورهای دیگر هم این طرز فکر وجود داشته باشد، اما اینکه شرکت‌های فناوری گمان کنند چون محصول بسیار خوب و نابی دارند، می‌توانند منتظر باشند و حتماً خریدار به سراغشان خواهد رفت، اشتباه بزرگی است.»

او تأکید می‌کند: «تجربه نشان داده است داشتن محصول عالی فقط ۵۰ درصد قضیه است. محصول خوب اهمیت زیادی دارد، اما همه‌چیز نیست. مهم این است که بدانیم این محصول بسیار خوب را چگونه ارائه بدهیم و به بازار هدف معرفی کنیم، ولی بزرگ‌ترین مشکل ما ایرانی‌ها، که شاید عقبة فرهنگی یا اجتماعی داشته باشد، این است که بلد نیستیم محصولمان را به‌خوبی ارائه بدهیم.»

شهریاری جسارت ارائة محصول را بسیار مهم می‌داند و مثال می‌زند: «هندی‌ها در این زمینه بسیار خوب عمل می‌کنند. به همین دلیل، دست‌کم در بازار گردشگری سلامت یا دارو بسیار موفق‌اند، اما ما وسواس زیادی داریم و می‌خواهیم همه‌چیز در بهترین و حرفه‌ای‌ترین حالت خودش باشد و فرصت را از دست می‌دهیم.»

مدیرعامل گروه مشاوره لانچ‌ایت توضیح می‌دهد: «در یک کسب‌وکار، چه در حوزة سلامت باشد، چه کارخانة بزرگی باشد، یا استارتاپی نوپا، اینکه بدانی حتی در شرایط سخت چگونه هدف‌گذاری کنی و به چه شکلی محصولت را وارد بازار هدف کنی، بسیار مهم است. اگر برنامة درست داشته باشید، حتی در شرایط سخت هم بالاخره راهکار پیدا می‌شود.»

او فعالیت در شرایط فعلی را بسیار سخت توصیف می‌کند و ادامه می‌دهد: «من نمی‌خواهم امید واهی بدهم، شرایط برای ما ایرانی‌های با کشورهای دیگر متفاوت و بسیار سخت است و طبیعی است که خسته بشویم، اما نباید ناامید شد. باید بدون توقف ادامه داد و تلاش کرد؛ چراکه هر راهی بسته شود، راه دیگری باز خواهد شد. سرانجام روزی این مشکلات تمام خواهد شد و ما باید برای آن روز آماده باشیم.»

شهریاری می‌افزاید: «باید ببینیم روزی که تحریم‌ها برداشته و مشکلات حل شود، آيا برای بهره‌بردن از این اتفاق بزرگ آماده‌ایم؟ با تجربه‌ای که در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی و امضای برجام داشتیم، فکر نمی‌کنم آماده باشیم. همان زمان، وقتی اطلاع دادند که قرار است برجام اتفاق بیفتد، هیئت‌های تجاری بسیار زیادی از کشورهای مختلف به ایران آمدند، ولی چند قرارداد منعقد شد؟ درحالی‌که اگر آن زمان آمادگی پذیرش آن قراردادها و همکاری‌های را داشتیم، شرایط به‌گونة دیگری رقم می‌خورد و دست‌کم، شاید زدن زیر برجام به این راحتی رقم نمی‌خورد.»
او می‌گوید: «ما نتوانستیم این منفعت‌ها را در دنیای واقعی بگیریم؛ چون برای آن آماده نبودیم. اکنون نیز همین‌طور است. ما آماده نیستیم و معلوم نیست اگر فردا بگویند تحریم برداشته شده است، آمادة مذاکره و توسعه هستیم یا نه. برای این کار هم بسیاری از اوقات لازم نیست زیاد هزینه کنیم، ولی حتماً لازم است فکر بیشتر و زمان بیشتری خرج کنیم.»

یادآور می‌شود این مطلب بخش کوتاهی از یک گفتگوی طولانی‌تر است که مشروح آن در شماره ۶۹ ماهنامه توسعه فناوری‌های نوین پزشکی (شهریور ۱۴۰۴) منتشر شده است و علاقمندان می‌توانند نسخه الکترونیک این نشریه را از پلتفرم‌های فیدیبو و طاقچه تهیه نمایند.

 

تهیه‌وتنظیم: رویا کاکاوند

نوشته‌های مشابه